کامپوزیت دندان چیست؟ | عوارض و فواید کامپوزیت دندان را بشناسید

کامپوزیت دندان چیست؟ | عوارض و فواید کامپوزیت دندان را بشناسید

کامپوزیت چیست؟ کامپوزیت دندان، یکی از مدرن‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی و زیبایی‌بخشی در دندانپزشکی محسوب می‌شود. این روش، به ویژه برای ترمیم …

شناخت انواع شوره سر و راهکارهای درمان آن

شناخت انواع شوره سر و راهکارهای درمان آن

درمان شوره سر شوره سر یکی از مشکلاتی است که تقریباً نصفی از افراد جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شوره پوست سر …

تصاویر جدیدترین مدل های بند عینک زنانه؛ با این مدل ها خاص تر دیده شو

تصاویر جدیدترین مدل های بند عینک زنانه؛ با این مدل ها خاص تر دیده شو

جدیدترین مدل های بند عینک زنانه زمانی که صحبت از آماده‌شدن برای مهمانی‌ها و مجالس می‌شود، جزئیات کوچک می‌توانند تفاوت‌های بزرگی ایجاد کنند. …

خوراکی های مفید و مضر برای درمان آنفولانزا

آنفولانزا آنفولانزا جدید آنفولانزا چیست

بیماری آنفولانزا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی در فصول سرد سال است که برای درمان و جلوگیری از تشدید آن لازم است که یک سری بخور نخورهای ضروری ر ا رعایت کنیم. برخی از مواد غذایی باعث تشدید آنفولانزا می‌شود و برخی دیگر در درمان این بیماری مؤثر هستند.

هر فردی با توجه به سیستم ایمنی که دارد علائم مختلفی را هنگام ابتلا به بیماری آنفولانزا تجربه می‌کند. به طور کلی برخی از علائم از قبیل تب و لرز، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، سردرد و خستگی و …در بیشتر افراد ثابت است. برای کاهش این علائم باید شناخت لازمی در خصوص دستورات غذایی داشته باشید تا این دوره کوتاه مدت را به راحتی طی کنید و دچار عوارض بدتر نشوید.

آنفولانزا به انگلیسی تفاوت آنفلانزا با کرونا تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی آنفولانزا در کودکان

خوردن و نخوردن های خوراکی ها در بیمار آنفولانزا

زمانی که فرد بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شود باید توجه بیشتری به کالری دریافتی داشته باشد. در این بیماری  درجه حرارت بدن بالا می‌رود و سوخت و ساز آن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه بدن به کالری بیشتری نیاز دارد. هر چه برنامه غذایی شما متناسب با بیماری باشد دوره ابتلا را کوتاه‌تر می‌کنید و امکان ابتلای مجدد آن را کاهش می‌دهید.

بایدهای تغذیه‌ای در هنگام ابتلا به این بیماری

در بیماری آنفولانزا باید یک سری غذاها را برای کاهش علائم و عوارض مصرف کنید. به طور مثال در این بیماری آب بدن از دست می‌رود و گلو دچار التهاب می‌شود با پختن سوپ و غذاهای آبکی که در داخل آن‌ها از مرغ استفاده می‌شود می‌توان این علائم را کاهش داد.

  • برای تسکین گلودرد و گرفتگی بینی از چای استفاده کنید.
  • میوه‌های دارای ویتامین سی می‌تواند دوره بیماری را کاهش دهند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند اما از ابتلا جلوگیری نمی‌کنند.
  • برای رفع احتقان می‌توانید غذاهای تند، فلفل تند یا ترب کوهی را مصرف کنید تا علائم بیماری تسکین پیدا کند.
  • اگر در طول بیماری دچار علائمی از قبیل عرق کردن، استفراغ، اسهال و تهوع هستید موز مصرف کنید چون سرشار از پتاسیم است و در رفع این علائم کمک کننده است.
  • مصرف زنجبیل هم می‌تواند از تهوع جلوگیری کند و سایر بیماری‌های معده را تسکین ببخشد.

یکی دیگر از موادی که می‌تواند به درمان عفونت کمک کند مصرف فرآورده‌های لبنی است. ممکن است بارها شنیده باشید که فرآورده‌های لبنی در زمان بیماری آنفولانزا باعث ضخیم‌تر شدن مخاط گلو می‌شود. اما اگر   شما مشکلی با تحمل مصرف لبنیات ندارید می‌توانید آن را مصرف کنید. چون فرآورده‌های لبنی سرشار از پروتئین و ویتامین دی هستند. به طور مثال ماست پروبیوتیک می‌تواند باعث تعادل باکتری‌های روده شود.

آنفولانزای معده آنفولانزای گوجه فرنگی

نبایدهای تغذیه‌ای در بیماری آنفولانزا

  • در بیماری آنفولانزا یک سری پرهیزهایی غذایی وجود دارند که اگر رعایت کنید علائم بیماری تشدید نمی‌شود و طول مدت درمان کمتر می‌شود. یک از نخورها غذاهای چرب و سرخ کردنی است که باعث تشدید التهاب گلو می‌شود. مورد بعدی غذاهای اسیدی هستند باعث اسیدی شدن محیط بدن می‌شوند.
  • یکی دیگر از پرهیزهای غذایی مصرف شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده است. کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، کراکر و .. هستند که به قند شکسته می‌شوند و باعث التهاب می‌شوند. با مصرف شیرینی‌ها و مواد شیرین مصنوعی بدن مقاومت خود را در مقابل عفونت از دست می‌دهد.

مکمل‌های لازم برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا

شاید با اقدامات بهداشتی بتوان تا حد زیادی از ورود میکروب‌ها به بدن جلوگیری کرد. اما بعد از ابتلا به بیماری آنفولانزا باید دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرد تا بتوان عوارض بیماری را به حداقل رساند. برای تقویت بدن نقش مکمل را نادیده نگیرید.  در این بین ریز مغذی‌هایی همچون مس و روی می‌توانند از بروز عفونت جلوگیری کنند.

می‌توانید روزانه یک واحد میوه در وعده صبحانه و یک واحد لبنیات را بگنجانید تا مس مورد نیاز بدن تأمین شود. برای وعده نهار گوشت و یا ماهی در کنار سبزی و میوه تازه نقش مؤثری در جلوگیری از آنفولانزا دارد. برای وعده شام هم می‌توانید مواد غذایی حاوی نشاسته و سبزی‌ها را مصرف کنید. اگر رژیم غذایی شما با این سبک پیش برود کالری مورد نیاز روزانه تأمین می‌شود و بدن برای مبارزه با ویروس آنفولانزا آماده خواهد شد.

آنفولانزای اسپانیایی آنفولانزا در بارداری آنفولانزای خوکی

درمان آنفولانزا و بهبود سریع آن با مصرف گیاهان دارویی

خوردن برخی از گیاهان دارویی نقش مؤثری در کاهش علائم بیماری آنفولانزا دارند که در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱.آویشن (Thymus vulgaris): آویشن دارای آنتی اکسیدان‌های قوی و ضد بیماری است که مصرف آن باعث تسکین سرفه و اسپاسم ریه و رفع گرفتگی و مخاط سرماخوردگی می‌شود.

۲.فلفل سیاه (Piper nigrum): برای درمان آنفولانزا باید علاوه بر گرم نگه‌داشتن قسمت‌های بیرونی بدن باید قسمت‌های داخلی بدن را هم گرم نگه دارید. با مصرف فلفل سیاه می‌توانید به گرم شدن بدن کمک کنید همچنین این گیاه برای کاهش بلغم هم مؤثر است.

۳.ریحان (Ocimum basilicum): مصرف ریحان تازه و یا خشک شده می‌تواند باعث کاهش تب و کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه شود.

۴.اکالیپتوس (اکالیپتوس گلوبولوس): برای پاک‌سازی عفونت‌های سینوسی و برونش می‌توانید چند قطره روغن اساسی اکالیپتوس را در آب جوش بریزید و بخار آن را استنشاق کنید.

۵.سیر (Allium sativum): سیر یکی از مؤثرترین گیاهان برای درمان بیماری‌های مختلف است اگر در دوران بیماری آنفولانزا مصرف شود باعث کاهش التهاب می‌شود همچنین خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی دارد.

۶.زنجبیل (Zingiber officinale): برای کاهش تب و تسکین علائم آنفولانزا مصرف زنجبیل مؤثر است. می‌توانید با غرغره کردن چای زنجبیل درد گلو را تسکین ببخشید.

۷.بادرنجبویه (Cymbopogon citratus: چای بادرنجبویه برای افزایش سیستم ایمنی بدن مؤثر است. این گیاه دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. برای درمان تب و سرفه هم می‌توان از چای این گیاه مصرف کرد.

۸.ریشه شیرین: خوردن گیاه شیرین بیان برای درمان گلودرد و سرفه مفید است. شربت این گیاه به عنوان خلط آور و تخریب کننده است.

۹.مرزنجوش (Origanum majorana): این گیاه به عنوان گیاه ضد احتقان شناخته شده است. شما می‌توانید با استنشاق بخار این گیاه به رفع انسداد سینوس‌ها کمک کنید. برای تسکین علائم آنفولانزا می‌توانید روغن این گیاه را به آب حمام اضافه کنید.

۱۰.رزماری (Rosmarinus officinalis): برای رفع گرفتگی بینی و قفسه سینه می‌توانید از تنفس بخار رزماری استفاده کنید. خوردن این گیاه باعث تسکین علائم آنفولانزا از جمله گلودرد و سرفه می‌شود.

۱۱.پونه کوهی (Origanum vulgare): در بیماری آنفولانزا از پونه کوهی می‌توانید به صورت خوراکی یا به صورت بخار استفاده کنید.این گیاه برای درمان خستگی، سرفه و برونشیت استفاده می‌شود و بخار آن باعث کاهش التهاب می‌شود.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 25 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.