بیت کوین چیست؟ | نحوه کنترل و ذخیره بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین چیست؟ | نحوه کنترل و ذخیره بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین چیست؟ بیت کوین، که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین و نوآورانه‌ترین دستاوردهای مالی شناخته می‌شود، نه تنها یک واحد پولی …

نمک خوراکی چگونه بدست می آید ؟ | مراحل تهیه نمک خوراکی

نمک خوراکی چگونه بدست می آید ؟ | مراحل تهیه نمک خوراکی

نمک خوراکی چگونه بدست می آید ؟ نمک خوراکی، یکی از مواد اساسی در رژیم غذایی انسان، به طرق گوناگونی تولید می‌شود. این …

رفراندوم چیست؟ | رفراندوم چگونه برگذار می شود و شرایط آن چیست؟

رفراندوم چیست؟ | رفراندوم چگونه برگذار می شود و شرایط آن چیست؟

رفراندوم چیست؟ “رفراندوم چیست؟” این پرسشی است که بسیاری از افراد ممکن است در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی با آن مواجه شوند. …

طرز تهیه ماست خانگی

تهیه ماست بدون مایه ماست طرز تهیه ماست سون

شاید از نظر بیشتر افراد درست کردن ماست خانگی یک امر تخصصی و پیچیده باشد و به همین دلیل هم ممکن است هیچ‌وقت سراغ درست کردن ماست نروند. در واقع شما تنها با چند ترفند ساده می‌توانید ماست سفت و شیرین تهیه کنید. برای سفت شدن ماست خانگی نیازی به ریختن مواد اضافه نیست و فقط کافی است شما چند نکته مهم را رعایت کنید.

راهکارهای متنوعی برای جلوگیری از شل شدن ماست پیشنهاد شده است اما شما برای اینکه در این کار خبره شوید لازم است که تمام مراحل را با دقت بالا انجام دهید. با چند بار درست کردن ماست تجربه بیشتری کسب خواهید کرد و روز به روز ماست سفت‌تر و بهتری را درست خواهید کرد.

طرز تهیه ماست با نشاسته طرز تهیه ماست یونانی

آموزش تهیه ماست خانگی سفت و شیرین

اگر سفت شدن ماست خانگی برای شما یک دغدغه است پس با ما همراه باشید تا با چند ترفند ساده یک ماست خوش طعم و سفت را درست کنید. امروزه تنوع در ماست‌های شرکتی به قدری زیاد شده است که کمتر کسی به فکر درست کردن ماست خانگی است. اما ارگانیک بودن و نداشتن مواد نگهدارنده، سالم بودن ماست خانگی را تضمین می‌کند. از این رو هنوز هم افرادی هستند که اولویت آن‌ها ماست سالم و طبیعی باشد.

اینکه همه‌ افراد از ماست سفت خوششان می‌آید قابل انکار نیست اما در برخی مواقع آب اضافه ماست زیاد است و تقریباً شل است که روی طعم آن هم تأثیر می‌گذارد با طی کردن مراحل زیر به راحتی می‌توانید ماست خانگی خوشمزه درست کنید.

طرز تهیه ماست ترش طرز تهیه پنیر با ماست

مرحله اول: آماده سازی مواد برای تهیه ماست خانگی

برای تهیه ماست با کیفیت و خوشمزه به دو لیتر شیر و یک قاشق غذاخوری ماست با کیفیت نیاز دارید. در ماست‌بندی‌ها برای سفت شدن ماست خانگی از ا قاشق غذاخوری نشاسته ذرت استفاده می‌شود. البته ریختن نشاسته سلیقه‌ای است و اگر شیر پرچرب و با کیفیت باشد کمتر شل می‌شود.

مرحله دوم

ماستی که به عنوان مایه به شیر اضافه می‌شود باید به دمای محیط برسد. در این مرحله باید شیر را بجوشانید. شیر باید به مدت نیم ساعت بجوشد. وقتی شیر به جوش آمد بهتر است با شعله ملایم ۲۰ دقیقه جوشیده شود تا آب اضافی آن تبخیر شود و ماست سفت‌تر شود. با جوشاندن شیر میکروب‌های آن از بین می‌رود و اما ده مصرف می‌شود.

نکته: اگر در منزل ماست نداشتید که به عنوان مایه به شیر بزنید می‌توانید از کره به جای آن اضافه کنید. زدن کره هیچ‌گونه تأثیری روی طعم و کیفیت ماست ندارد.

مرحله سوم

در این مرحله باید شیر را بجوشانید و آماده کنید.. می‌توانید برای اندازه‌گیری حرارت مناسب شیر به آن انگشت بزنید. باید گرمی شیر به اندازه‌ای باشد که انگشت شما را نسوزاند این حرارت دقیقاً حرارتی است که برای ماست‌بندی نیاز است. اگر با دماسنج می‌خواهید این دما را اندازه‌گیری کنید دمای مناسب بین ۴۲ تا ۴۵ درجه سانتی گراد است.

مرحله چهارم

در این مرحله باید مایه را به شیر اضافه کنید. مایه باید به دمای محیط برسد. اگر از ماست به عنوان مایه استفاده می‌کنید حتماً آن را در ظرف کوچکی بریزید و با کمی شیر مخلوط کنید. وقتی کاملاً یکدست شدند آن را به شیر اضافه کنید. مخلوط مایه و شیر را به آرامی هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله پنجم

درب ظرف را محکم ببندید و در جای گرم قرار دهید. باید دور ظرف یک پتو یا حوله بپیچید. با توجه به دمای محیط ممکن است ۴ تا ۶ ساعت زمان ببرد تا ماست سفت شود. بعد از آماده‌سازی ماست نباید فوراً مصرف شود. ماست باید ۲۴ ساعت داخل یخچال باشد بعد مصرف شود.

نکته: اگر ماست را قبل از سرد شدن کامل قاشق بزنید و یا آن را زیادی تکان دهید ماست آب زیادی می‌اندازد و شل می‌شود.

نکته پایانی: اگر بخواهید ترفند ماست‌بندی‌ها را اجرا کنید باید یک قاشق نشاسته ذرت هم اضافه کنید. نشاسته باید در همان مرحله ابتدایی به شیر اضافه شود و بعد با هم جوشیده شود.

علت کشدار شدن ماست خانگی طرز تهیه ماست در پلوپز فلر

نکات طلایی برای سفت شدن ماست خانگی

در این بخش می‌خواهیم ترفندهای سفت شدن ماست خانگی را عنوان کنیم تا شما هم بتوانید در خانه بهترین و خوشمزه‌ترین ماست را تهیه کنید.

یکی از نکات مهم در تهیه ماست خانگی نوع شیر است. اگر شیر شما پرچرب باشد ماست نهایی سفت‌تر است. شیر سنتی معمولاً چربی لازم برای تهیه ماست سفت را دارد. درست کردن ماست با شیر کم‌چرب بافت شلی خواهد داشت.

  • بهتر است برای تبخیر آب اضافی شیر و پاستوریزه کردن آن حتماً آن را به مدت نیم ساعت با شعله ملایم بجوشانید. جوشاندن کامل شیر باعث می‌شود تا ماست غلیظ، کشدار و سفت شود.
  • می‌توانید برای ماست‌بندی از ظرف‌های سفالی استفاده کنید. این ظرف‌ها قابلیت جذب آب اضافه را دارند و ماست سفت می‌شود.
  • برای مایه بهتر است از ماست با کیفیت استفاده کنید. ترجیحاً از ماست‌های سنتی پرچرب استفاده کنید.
  • مقدار مایه باید به اندازه مقدار شیر باشد. اگر مایه زده شده بیش از حد باشد ماست رقیق و ترش می‌شود.
  • یکی از نکات مهمی که برای تهیه ماست خانگی سفت لازم است رعایت کنید این است که زمانی که شیر را روی حرارت می‌گذارید تا بجوشد. باید به صورت مداوم آن را هم بزنید. هم زدن مدام شیر قبل از به جوش آمدن باعث می‌شود تا شیر غلیظ شود. اگر به این نکته بی توجه باشید تمامی مواد پروتئینی و چربی شیر ته نشین می‌شود و به ته ظرف می‌چسبد. اما اگر مواد ته ظرف نچسبد به صورت یک لایه خامه روی ماست قرار می‌گیرد و طعم فوق العاده خوشمزه‌ای دارد.
  • بعد از به جوش آمدن شیر دیگر نیازی به هم زدن آن نیست و لازم است بسته به نوع شیر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه با شعله ملایم بجوشد.
  • حتماً برای درست کردن ماست خانگی سفت به دمای شیر قبل از زدن مایه توجه کنید. اگر دمای شیر بیش از حد داغ باشد ماست حالت شل و آبکی به خود می‌گیرد و زود ترش می‌شود. ظرف انتخابی برای ماست‌بندی هم باید به دمای محیط برسد.
  • برای نتیجه بهتر می‌توانید روی درب ماست را با یک پارچه نخی حالت دم کنی بپوشانید.
  • هر چه هوای محیط گرم تر باشد ماست زودتر می بنند. در زمستان‌ها ممکن است تایم ماست‌بندی طولانی‌تر شود.
  • زمانی که شیر را دور حوله پیچیده‌اید تا تبدیل به ماست شود نباید به آن دست زد.
  • حتماً بعد از زمان مناسب ماست را بردارید چون دور ماست آب جمع می‌شود و باعث شل شدن آن می‌شود.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 5 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.