برای لاغر شدن چی بخوریم؟ + خوراکی های لاغر کننده

برای لاغر شدن چی بخوریم؟ + خوراکی های لاغر کننده

مواد غذایی لاغر کننده وقتی صحبت از لاغری شکم می‌شود، بسیاری از افراد چاق با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند. آنها باید با چربی‌های …

تصاویر مدل شیشه عطر زنانه؛ این مدل ها مخصوص خانم های ایرانیه

تصاویر مدل شیشه عطر زنانه؛ این مدل ها مخصوص خانم های ایرانیه

مدل شیشه عطر زنانه انتخاب مدل شیشه عطر زنانه می‌تواند به اندازه خود عطر اهمیت داشته باشد، خصوصاً وقتی صحبت از استفاده در …

بیماری اسکیزوفرنی چیست؟ | نشانه و علائم و راه های درمان آن را بشناسید.

بیماری اسکیزوفرنی چیست؟ | نشانه و علائم و راه های درمان آن را بشناسید.

اسکیزوفرنی چیست؟ اسکیزوفرنی چیست؟ این بیماری روانی، که گاهی اوقات ترس و بیماری را در دل افراد ایجاد می‌کند، با نوسانات شدید در …

فواید و مضرات چرت زدن

علت چرت زدن در حالت نشسته علت خواب آلودگی

همه‌ ما برای یکبار هم که شده در مواقعی از روز احساس خواب آلودگی شدید داشته‌ایم. چرت زدن به معنی خوابیدن چند ساعته نیست. بلکه بدن برای سرحال شدن و افزایش انرژی، بدن به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه خوابیدن در طول روز نیاز دارد. البته این چرت برای همه‌ افراد گزینه خوبی نیست و ممکن است در خواب شب اختلال ایجاد کند. اگر مواقع درستی را برای خواب نیمروزی انتخاب کنید مفید است در غیر این صورت ممکن است فایده‌ چندانی برای شما نداشته باشد.

فواید چرت زدن بیشتر است یا مضرات آن؟

بیشتر افراد در طول روز دقایقی را برای چرت زدن اختصاص می‌دهند. اما دغدغه‌ اصلی افراد این است که آیا خواب نیمروزی مفید است؟ خواب روزانه برای بیشتر افراد یک ضرورت محسوب می‌شود. زمانی که شما ساعات زیادی در طول شب مجبور به کار هستید و تمام طول شب را نتوانسته اید بخوابید در نتیجه به خواب روزانه نیاز دارید. اما اگر در طول شب دچار بی خوابی هستید و از این مشکلات رنج می‌برید قطعاً خواب نیمروزی در شما نتیجه معکوسی دارد و برای شما مفید نیست. پس در چنین شرایطی اگر چرت طول روز را حذف کنید با احساس خواب آلودگی در شب به رختخواب خواهید رفت. در نتیجه با برنامه‌ریزی روی خواب خود می‌توانید بفهمید که این خواب برای شما مفید است یا خیر.

علت خواب الودگی و بی حالی چه مواد مخدری باعث خواب زیاد میشود

فایده چرت زدن برای سلامتی قلب

خطر حمله قلبی در افرادی که در طول روز می خوابند کمتر است. بر اساس تحقیقات چرت زدن می‌تواند استرس را کاهش دهد در نتیجه خطر مشکلات قلبی را کاهش دهد.

بهبود ایمنی بدن با چرت زدن

تحقیقات زیادی در خصوص فواید چرت زدن در طول روز انجام شده است که نشان داده افرادی که محروم از خواب منظم شبانه بوده‌اند و در طول روز هم نتوانسته‌اند خواب نیمروز داشته باشند دچار استرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده‌اند. پس با نیم ساعت خواب در طول روز می‌توان به سطح نرمال بازگشت.

چرت زدن و افزایش توانایی ذهنی

زمانی که بدن دچار کم خوابی می‌شود و فرد احساس چرخیدن جسم سنگینی در سر می‌کند بهترین راه حل چرت زدن است. اگر فرد مدت طولانی فعالیت هایی مانند یادگیری انجام داده است یک خواب کوتاه بعد یادگیری می‌تواند به درک بهتر اطلاعات در مغز کمک کند.

چرت زدن و تأثیر آن روی تقویت حافظه

یکی از بهترین مزایای چرت زدن، بهبود توانایی و حفظ اطلاعات است. بررسی هایی که در این خصوص انجام شده نشان داده افرادی که اطلاعات آموزشی یاد می‌گیرند برای ادامه یادگیری بهتر است خواب کوتاهی داشته باشند. با یک استراحت کوتاه فرد می‌تواند دوباره بهره‌وری خود را افزایش دهد.

مضرات چرت زدن

چرت زدن برای همه افراد مفید نیست و ممکن است نتیجه آن در هر شخصی متفاوت باشد. پس همیشه قرار نیست شما در طول روز خواب کوتاهی داشته باشید و نتیجه آن بهبود عملکرد و یادگیری بیشتر باشد. بیشتر افراد با خواب نیمروزی دچار اختلال در خواب شبانه می‌شوند. شاید بعد خواب خستگی شما کاسته شود و انرژی از دسته رفته خود را باز یابید. اما بیشتر افراد دچار بی‌خوابی می‌شوند. در نتیجه برای جلوگیری از این عمل لازم است که چرت در طول روز کنار گذاشته شود.

چرت زدن به انگلیسی رفع چرت زدن

زمانی که چرت زدن شما بیش از ده دقیقه طول می‌کشد دچار اینرسی خواب یا گیجی پس از بیدار شدن از یک خواب طولانی می‌شوید. برخی از افراد با خواب کوتاه هم دچار این حالت می‌شوند که برای جلوگیری از آن بهتر است چرت را کوتاه‌تر یا کلاً حذف کرد.

آیا چرت زدن در گروه های سنی مختلف نتایج یکسانی دارد؟

همانطور که می‌دانید هر چه سن افراد کمتر باشد نیاز به خواب بیشتری است. چرت زدن در گروه های سنی کودکان نسبت به بزرگ‌سالان با فواید بیشتری همراه است. نیاز بدن به خواب کوتاه با افزایش سن تغییر پیدا می‌کند در نتیجه نتایج یکسانی در گروه های سنی مختلف ندارد.

فواید چرت روزانه در کودکان

کودکان نسبت به بزرگ‌سالان به خواب بیشتری نیاز دارند تا توانایی یادگیری و عملکرد آن‌ها افزایش پیدا کند. داشتن خواب کافی در کودکان به رشد جسمی، فکری و عاطفی کمک می‌کند.

معنی چرت انواع اختلالات خواب

چرت زدن در نوزادان تا یک سال

چرت زدن طولانی در نوزادان امری طبیعی است در واقع نوزاد بیشتر وقت خود را در خواب سپری می‌کند و ممکن است خوابیدن او نیم ساعت تا ۲ ساعت هم طول بکشد که این مسئله هیچ‌گونه مضراتی به دنبال ندارد و برای یادگیری و تثبیت حافظه بسیار مؤثر است.

خوابیدن نمیروزی در کودکان یک تا دو ساله

هر چه سن کودک افزایش پیدا می‌کند مدت زمان چرت زدن هم کاهش پیدا می‌کند. در این سن هم خواب کوتاه و طولانی هم برای کودک مفید است. کودکان نوپایی که در طول روز می‌خوابند توانایی بیشتری برای تنظیم رفتار و احساسات خود دارند. مطالعات نشان داده که چرت نیمروزی باعث بهبود یادگیری زبان خواهد شد.

فواید خواب نیمروزی در کودکان ۳ تا ۱۲ ساله

کودکان در سنین ۳ تا ۵ سال به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب در طول شبانه روز دارند. اما بعد از ۵ سالگی ممکن است این میزان کمتر شود و کودک در طول روز اصلاً چرت نزند. اگر کودک در سنین پایین‌تر در طول شب به میزان کافی نخوابد باید در طول روز با خوابیدن آن را جبران کند تا توانایی یادگیری و عملکرد او بهبود پیدا کند و سیستم ایمنی او تقویت شود.

اهمیت چرت زدن در سنین نوجوانی

نوجوانی یکی از حساس ترین دوران عمر است که ممکن است تمام جنبه‌های زندگی فرد تحت تأثیر قرار بگیرد. برخی از چالش‌های روزانه باعث می‌شود که خواب نوجوان در طول شب با اختلال مواجه شود در نتیجه چرت زدن روش خوبی برای جبران کمبود خواب است. این چرت‌های جبرانی باعث حفظ عملکرد شناختی مطلوب می‌شود. البته برخی از نوجوانان با چرت کوتاه هم دچار اختلال در خواب شبانه می‌شوند پس اگر چرت باعث ایجاد اختلال در خواب شبانه شود باید کنار گذاشته شود.

اعتقادات نادرست درباره خواب نیمروزی

از قدیم‌الایام تاکنون شنیده‌ایم که چرت زدن بخصوص در برخی از ساعات روز برای سلامتی مضر است. اما همیشه این‌گونه نیست و بر اساس تحقیقات خواب نیمروزی یک روش مفید برای رفع خستگی است. یکی از اعتقادات نادرست در این خصوص این است که خواب کوتاه روزانه نشانه تنبلی و استانداردهای پایین است و فقط افراد بیمار، سالمندان و کودکان باید چرت بزنند. این اعتقادات نادرست هنوز در بیشتر جوامع وجود دارد. بر اساس تحقیقات هر چه مدت زمان چرت کمتر باشد و بین ساعت های یک تا سه ظهر باشد. بیشترین فواید را به دنبال خواهد داشت.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 4 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.