تونر چیست؟ | مزایا و نحوه استفاده از تونر برای صورت

تونر چیست؟ | مزایا و نحوه استفاده از تونر برای صورت

تونر چیست؟ “تونر چیست؟” این سوالی است که بسیاری از افرادی که به مراقبت از پوست خود اهمیت می‌دهند ممکن است بپرسند. مراقبت …

سنگ صفرا چیست؟ | علائم و راه های درمان و دفع سنگ صفرا را بشناسید

سنگ صفرا چیست؟ | علائم و راه های درمان و دفع سنگ صفرا را بشناسید

سنگ صفرا چیست؟ سنگ صفرا چیست؟ کیسه صفرا یک اندام کوچک گلابی شکل در سمت راست شکم و درست زیر کبد قرار دارد …

فواید و مضرات چرت زدن در کودکان و بزرگسالان

فواید و مضرات چرت زدن در کودکان و بزرگسالان

فواید و مضرات چرت زدن همه‌ ما برای یکبار هم که شده در مواقعی از روز احساس خواب آلودگی شدید داشته‌ایم. چرت زدن …

بهترین گیاه دارویی

گیاهان دارویی به انگلیسی کاشت گیاهان دارویی

پاسخ دادن به سؤال پادشاه گیاهان دارویی کدام است کمی مشکل است. زیرا تمامی گیاهان دارویی دارای خواص بی‌شماری هستند که در جای خود بهترین هستند. در طب سنتی چندین گیاه و گل به عنوان پادشاه گیاهان دارویی معرفی شده‌اند که برای تسکین و درمان بیماری‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند. فاکتورهای زیادی در تعیین سلطان گیاهان دارویی دخیل هستند. به طور مثال برای هر عارضه‌ای یک سری گیاه معرفی می‌شود که تأثیرگذاری هر کدام متفاوت است. پس خواص اعجاب آور یک گیاه می‌تواند آن را به پادشاه گیاهان تبدیل کند. در زیر گیاهانی که توانسته‌اند لقب پادشاه را از آن خود کنند بیان می‌کنیم.

پرکاردترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی کدامند؟

گل راعی، پادشاه گیاهان دارویی

گل راعی با خواص شگفت انگیزی که دارد لقب پادشاه گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است. فرآورده هایی که از عصاره این گیاه گرفته می‌شود در درمان افسردگی و ضد میگرن مؤثر هستند. از دیگر خواص گل راعی می‌توان به تسکین سرفه، نرم کننده پوست، ضعف اعصاب و افسردگی، بیماری‌های ریوی، قابض، تشنج و تهیه داروهای ضد افسردگی و بی‌خوابی اشاره کرد. پماد این گیاه برای درمان و ضدعفونی زخم‌ها، سوختگی و گرفتگی عضلات استفاده می‌شود.

کتاب گیاهان دارویی گرانترین گیاه دارویی جهان دانلود کتاب گیاهان دارویی pdf

یونجه، سلطان گیاهان دارویی

یکی از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر، یونجه است که به دلیل خواص بی‌نظیر به سلطان گیاهان دارویی شهرت دارد. در بیشتر کشورهای جهان یونجه کاشت می‌شود و خوردن آن برای تمامی اعضای بدن مفید واقع می‌شود. از مهم‌ترین خواص این گیاه دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از نظر تغذیه عمومی یک غذای کامل است و باعث چاقی می‌شود.
  • دارای آهن است و منبع غنی از ویتامین های B,K,E,D,A است.
  • درمان ضعف بنیه، ضعف عمومی، درمان کم‌خونی و اعصاب
  • تقویت مغز و ستون فقرات
  • دارای املاح معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم است.
  • در پاک‌سازی روده مؤثر است.
  • دارای پروتئین است.
  • مصرف یونجه تازه باعث افزایش شهوت و نفاخ است.
  • یونجه پخته ملین و یونجه خشک قابض است.

عرق یونجه دارای خواص بی‌شماری از قبیل تصفیه خون، درمان نرمی استخوان، ضد شبکوری، کاهش قند خون، نیروبخش، مؤثر در ترک اعتیاد و … است.

با خواص پادشاهان گیاهان دارویی آشنا شوید

برخی از گیاهان دارویی به دلیل پرکاربرد بودن لقب پادشاه گیاهان دارویی را گرفته‌اند. این گیاهان به صورت تازه و خشک مصرف می‌شوند و ترکیب اصلی بیشتر داروهای شیمیایی هستند. در زیر به پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین گیاهان اشاره می‌کنیم.

خواص آویشن

از گذشته تاکنون گیاه آویشن یک گیاه پرخاصیت دارویی بوده است. این گیاه در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین خواص آویشن می‌توان به درمان سرماخوردگی، تقویت اعصاب، درمان افسردگی، سردرد، گوش درد، سرفه، سرخک، کاهش فشارخون و چربی خون، ضد تشنج، ضد صرع، ضد نفخ، درمان خستگی و بی‌خوابی، کاهش عفونت‌های مجاری تنفسی، تقویت بینایی و معده، کاهش ریزش مو و … اشاره کرد.

خواص گل گاوزبان

گل گاوزبان در بین گیاهان دارویی معروف و پرمصرف است. این گیاه منبع اسیدهای چرب اصلی است و دارای خواصی از قبیل تصفیه کننده خون، ادرارآور، آرام کننده اعصاب، تقویت کننده کلیه‌ها، درمان بیماری سرخک و مخملک، درمان برونشیت، دزمان التهاب و ورم کلیه و … است.

خواص کاسنی

در لیست پادشاه گیاهان دارویی نمی‌توان گیاه کاسنی را نادیده گرفت. کاسنی دارای خواصی از قبیل تقویت کننده کبد، تقویت کننده کلیه و فشارخون و صفرا، مسکن حرارت و عطش و … است. برگ کاسنی بیشتر برای درمان یرقان، کلیه‌ها و کبد است و باعث رفع تب می‌شود. ریشه کاسنی هم اخلاط سینه را نرم می‌کند.

خواص پونه و نعناع

پونه و نعناع در درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند از این رو در لیست پادشاه گیاهان دارویی قرار دارند.. از مهم‌ترین خواص این دو گیاه، تنظیم قاعدگی و کاهش درد قاعدگی، رفع سردرد، رفع حالت تهوع، نشاط‌آور، خاصیت ادرارآور، ضد انقباض عضلانی، رفع گاز معده، تسکین دهنده سیستم گوارش و … است. مصرف پونه اغلب به دلیل درمان افسردگی، شپش، زخم و آلرژی، آنفولانزا، سرفه و سردرد و … است.

خواص رزماری

رزماری جز گیاهان دارویی محبوب است که حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان است. ویژگی‌های این گیاه شامل ضدعفونی کننده، ضد سرطانی و ضدالتهابی است. فواید رزماری بهبود حافظه و تمرکز ذهنی، مقابله با استرس و کاهش اضطراب، تسکین سردرد، تحریک رشد مو، مقابله با درد مفاصل، بهبود گوارش، پیشگیری از سرطان و سلامت قلب و عروق است. مصرف برگ‌های گیاه رزماری در آشپزی هم پرطرفدار است و در انواع سالادها و ساندویچ ها از برگ‌های تازه و یا خشک این گیاه استفاده می‌شود.

خواص جینسینگ

جینسینگ یکی از پادشاهان گیاهان دارویی است که در آسیا و آمریکای شمالی وجود دارد. این گیاه انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص جداگانه‌ای دارد. تمام قسمت‌های این گیاه که شامل ریشه، برگ و میوه جینسینگ است قابل مصرف است. جینسینگ دارای خواص مختلفی از قبیل تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد استرس، ضد التهاب، خواب‌آور و ضد باکتری است. مصرف این گیاه باعث افزایش وزن و انرژی، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی؛ کاهش قند خون و درمان طبیعی ناباروری، کاهش سردرد و … است.

گیاهان دارویی و خواص آنها pdf خواص گیاهان دارویی

خواص زنجبیل

زنجبیل در تمام دنیا به عنوان پادشاه گیاهان دارویی شناخته شده است چون دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضدالتهابی، ضد قارچی، ضد سرطانی، آنتی بیوتیک، ضد تهوع، ضد سرفه و ضد اسپاسم است.

مهم‌ترین فواید مصرف زنجبیل شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود گردش خون، کاهش رادیکال‌های آزاد، مقابله با سرماخوردگی، تنظیم سطح قند خون، بهبود گوارش، مبارزه با تهوع، رفع نفخ و رفع سوزش سر دل است. با مصرف زنجبیل می‌توان از تجمع سموم در بدن جلوگیری کرد و خطر عفونت‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی را کاهش داد.

خواص بابونه

بابونه به دلیل پرطرفدار بودن و ویژگی‌های ارزنده، پادشاه گیاهان دارویی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های گل بابونه می‌توان به ضد تحریک کنندگی، ضد میکروبی، ضد اسهال، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد اسپاسم و.. اشاره کرد که وجود این ویژگی‌ها باعث کمک به درمان سردرد و کاهش دردهای عضلانی، رفع گرفتگی های قاعدگی، کنترل استرس، تقویت سیستم ایمنی، درمان مشکلات معده و کاهش وزن، درمان بی‌خوابی و مشکلات پوستی و … می‌شود.

خواص مریم گلی

برای درمان بیماری‌های مختلفی از مریم گلی استفاده می‌شود و لقب پادشاه گیاهان دارویی برازنده مریم گلی است. این گیاه دارای خواص بی‌شماری از قبیل بهبود خلق و خو، تسکین اضطراب، کاهش وزن، ضد التهاب و ضد میکروب، ضد فشارخون، ضد دیابت، تقویت سیستم ایمنی، تسکین گلودرد، بهبود خواب خوب، کاهش سطح کلسترول و … است.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 4 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.