زگیل تناسلی چیست؟ | علائم و راه درمان آن را بشناسید.

زگیل تناسلی چیست؟ | علائم و راه درمان آن را بشناسید.

زگیل تناسلی چیست؟ “زیگیل تناسل چیست” – این سؤالی است که بسیاری از افراد با توجه به شیوع این بیماری می‌پرسند. زگیل تناسلی …

واریس صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

واریس صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

همه چیز درباره واریس صورت و راه های درمان آن زیبایی پوست صورت یکی از ملزومات زیبایی افراد است. مشکلاتی همانند واریس صورت …

سینوزیت در کودکان، علائم و راه های درمان آن

سینوزیت در کودکان، علائم و راه های درمان آن

سینوزیت درکودکان میزان شیوع سینوزیت کودکانه در حال افزایش است. از هر دو کودک یک نفر به عارضه سینوزیت مبتلا می‌شود. در برخی …

زمان چرت زدن

علت خواب آلودگی معنی چرت چه مواد مخدری باعث خواب زیاد میشود انواع اختلالات خواب علت خواب الودگی و بی حالی

بیشتر افراد عادت دارند که بعد از صرف نهار چرت می‌زنند. آیا این روش سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد؟ اگر شما هم جزء افرادی هستید که با چرت زدن سرحال می‌شوید باید بدانید که چه زمانی را برای این کار اختصاص دهید. بدن افراد بزرگ‌سال همانند کودکان نیست که خوابیدن در تمام ساعات شبانه روز برای آن ها مفید باشد و مشکلی ایجاد نکند. پس بهتر است بدانید که چه ساعاتی از روز برای یک خواب کوتاه نیم ساعته مناسب است و موجب می شود که کارایی مغز شما افزایش پیدا کند.

بیشتر افراد در طول شبانه روز نمی‌توانند میزان استاندارد خواب را داشته باشند و کم خوابی به صورت مداوم می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری روی قلب و سیستم ایمنی بدن به جای بگذارد. پس برای رسیدن به میزان خواب دقیق یک چرت کوتاه در روز را هم انجام می‌دهند تا بدن ریکاوری شود و بتوانند به فعالیت های خود بهتر عمل کند. خستگی و استرس بعد از انجام فعالیت های روزمره یک امر شایع است که فقط استراحت می‌تواند از حجم آن بکاهد اگر به هر دلیلی شب را نتوانسته اید بخوابید یک چرت کوتاه بزنید تا سرحال و پر انرژی شوید. در ادامه بهترین تایم در طول روز را برای چرت زدن بیان می‌کنیم.

بهترین مدت زمان چرت زدن

قبل از اینکه به بدترین موقع روز برای چرت زدن بپردازیم باید بدانیم که بهترین مدت زمان چرت چقدر است؟ جواب این سؤال کاملاً به شرایط فرد و کاری که می‌کند بستگی دارد. اگر بعد ظهر احساس خستگی و خواب آلودگی کمی دارید بهتر است ده تا بیست دقیقه بخوابید تا به سرعت کارایی مغز شما افزایش پیدا کند. این تایم کوتاه می‌تواند شما را برای ادامه فعالیت روزانه آماده کند.

اما در برخی شرایط هم تایم چرت می‌تواند طولانی تر شود و حتی ممکن است فرد به یک ساعت استراحت نیاز داشته باشد به طور مثال برای افرادی که کلافه و استرسی هستند و یا یک روز سخت درسی را داشته‌اند و یادگیری آن ها فشرده بوده بهتر است یک تایم شصت دقیقه‌ای استراحت کنند تا بتوانند به فرآیند ادراکی حافظه کمک کنند و استرس آن ها کاهش پیدا کند. از آنجا که شرایط در همه افراد ثابت نیست در نتیجه تایم چرت هم می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. به طور مثال در شرایط سخت بدن به یک استراحت کامل در طول روز نیاز دارد و برای اینکه عملکرد حافظه بلند مدت تقویت شود فرد نیاز دارد یک ساعت و نیم استراحت کند. این تایم یک چرخه کامل خواب به حساب می‌آید و احساس گیجی و خستگی کاملاً از بین می‌رود.

بهترین زمان برای چرت زدن

بهترین موقع برای چرت زدن چه زمانی است؟ بهترین ساعت برای خواب کوتاه یا چرت بین ساعت یک تا سه بعدازظهر است. افرادی که صبح‌ها زود از خواب بیدار می شوند بهتر است ساعت ۱ را برای چرت اختصاص دهند. اما اگر شب‌ها دیر می‌خوابید و صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوید آن را به ساعت سه موکول کنید.

بدترین موقع برای چرت زدن

بدترین موقع روز برای چرت زدن بین ساعت چهار یا چهار و نیم به بعد است. به هیچ عنوان بعد از عصر را برای چرت اختصاص ندهید چون دچار کسلی می‌شوید و خواب شبانه شما دچار اختلال می شود. پس با توجه به ساعت بیداری خود ساعت چرت را در ظهر برنامه‌ریزی کنید تا خطر بیماری‌های قلبی و استرس را به شدت کاهش دهید.

چرت زدن به انگلیسی رفع چرت زدن علت چرت زدن در حالت نشسته

چند پیشنهاد ساده برای چرت زدن

اگر تایم چرت زدن شما محدود است و می‌خواهید بعد از بیدار شدن احساس خستگی نکنید می توانید قبل چرت یک فنجان قهوه بخورید به این صورت بعد از بیدارش دچار احساس گیجی نخواهید شد. بهتر است برای خواب کوتاه بین ساعات یک تا سه به یک جای تاریک و گرم بروید تا با یک چرت کوتاه استرس خود را تخلیه کنید.

انتخاب زمان اشتباه برای خواب

اگر به زمان چرت دقت نکنید به هیچ کدام از فواید چرت زدن دست پیدا نمی‌کنید. انتخاب زمان اشتباه برای خواب می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. پس برای کنترل حافظه، توجه و تمرکز و همچنین برای سلامت قلب و بدن حتماً زمان خوبی را برای چرت اختصاص دهید.

چرت زدن نزدیکِ زمان خواب

یکی از بدترین مواقع چرت زدن، نزدیک به زمان خواب شبانه است. اگر خستگی شما شدید است و زمان کمی هم به وقت خواب رسیده است بهتر است به هیچ وجه چرت نزنید. با این کار خواب شبانه شما با اختلال مواجه می شود.

چرت خیلی طولانی

هیچ‌وقت بیشتر از ۲۰ دقیقه در طول روز چرت نزنید چون وارد خواب عمیق می‌شوید و بیدار شدن شما مشکل خواهد بود. چرت طولانی باعث خستگی و کسلی شما می شود.

چرت زدن به جای خواب منظم

هیچ چیز جای خواب شبانه را نمی‌گیرد. با خواب شبانه بدن برای روز بعد ریکاوری می شود و تمام اعضا و اندام‌ها استراحت کافی خواهد داشت. بدترین موقع روز برای چرت زدن ساعات پایانی روز است و اینکه شما سعی کنید با چند بار خواب نیم روزی کمبود خواب شبانه را جبران کنید. خواب  در طول روز به هیچ وجه جایگزین خواب شبانه نیست.

نداشتن محیط مناسب

در محیط‌های آشفته و پر سر وصدا و در زمان‌های شلوغ به هیچ وجه به فکر چرت زدن نباشید. با این کار خستگی شما از بین نمی‌رود و ممکن است دچار سردرد هم شوید.

تنظیم نکردن آلارم

اگر می‌خواهید چرت زدن نیمروز شما با آرامش همراه باشد و نگرانی بابت بیدار شدن نداشته باشید حتماً آلارم خود را تنظیم کنید تا با خیال راحت بخوابید.

نداشتن برنامه‌ریزی منظم

بهتر است هر روز چرت زدن را در یک ساعت مشخص انجام دهید. داشتن یک برنامه منظم باعث می شود تا ذهن به آن عادت کند و با یک چرت کوتاه نیم ساعته و منظم تغییری در کیفیت خواب شبانه خود ایجاد نکند.

چرت زدن بعد از صرف یک وعده غذایی سنگین

بیشتر افراد بعد از صرف نهار مستقیماً اقدام به چرت زدن می کنند. این کار باعث مشکلات گوارشی و رفلاکس اسید معده می شود بخصوص زمانی که فرد غذای سنگین مصرف کرده باشد. پس یک سرگرمی را برای کاهش احساس خواب آلودگی در این مواقع انجام دهید.

چرت زدن هنگام بی خوابی

اگر دچار بی‌خوابی هستند و خواب شبانه شما با اختلال مواجه است به هیچ وجه در طول روز چرت نزنید چون با این کار بدخواب تر خواهید شد.

چرت زدن بعد از مصرف کافئین

مصرف کافئین تا حدودی روی خواب تأثیر می‌گذارد. برخی از افراد قبل از چرت زدن کافئین مصرف می کنند تا بعد از بیدار شدن انرژی بیشتری داشته باشند هنوز دلایل علمی برای اثبات و رد این موضوع وجود ندارد. در نتیجه یک راهکار قطعی نیست و ممکن است روی کیفیت خواب شبانه شما تأثیر منفی بگذارد.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 9 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.