کارما چیست؟ | قوانین و علیت کارما را بشناسید

کارما چیست؟ | قوانین و علیت کارما را بشناسید

کارما چیست؟ تابه‌حال با خودتان فکر کرده‌اید معنی کارما چیست؟ یا اینکه معنی کلمه کارما چیست؟ کارما در زبان سانسکریت به معنای اعمال …

افسردگی پاییزی چیست و چگونه افسردگی پاییزه را درمان کنیم؟

افسردگی پاییزی چیست و چگونه افسردگی پاییزه را درمان کنیم؟

افسردگی پاییزی تا به امروز پژوهشات بسیاری در خصوص افسردگی پاییزی انجام شده است. با این حال همچنان به صورت دقیقی تعیین نشده …

تصاویر مدل گوشواره حلقه ای؛ مدل های شیک و مجلسی مناسب مهمانی

تصاویر مدل گوشواره حلقه ای؛ مدل های شیک و مجلسی مناسب مهمانی

مدل گوشواره حلقه ای در جهان پرزرق و برق مد و زیبایی، گوشواره‌های حلقه‌ای نه تنها یک انتخاب کلاسیک بلکه یک انتخاب هوشمندانه …

درد روحی و سلامت روح

افسردگی چیست مقاله افسردگی چیست علت افسردگی تست علائم افسردگی درمان سریع افسردگی

درد روحی حتی بیشتر از دردهای جسمی به درمان نیاز دارد و عوامل روانی متعددی مانند اضطراب، افسردگی و … باعث ایجاد این بیماری می شوند. هر چه فرد در طول زندگی فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کند و مشکلات متعددی روان فرد را درگیر کند امکان ابتلا به ترومای روحی در او زیاد است. این دردها گاها بسیار مزمن هستند و حتماً باید با کمک روانشناس و روان‌پزشک درمان شوند. بیشتر افراد تنها برای دردهای جسمی به پزشک مراجعه می‌کند و چیزی در مورد دردهای روحی و تأثیرات مخربی که به جا خواهد گذاشت نمی‌دانند. شاید بیشتر افراد فرار موقت را راه حلی برای درمان این دردها بدانند. اما آیا واقعاً این فرار و نادیده گرفتن این بیماری راه گشا است؟

درد روحی چیست؟

قرار نیست تمام دردها جسمی باشند و با دارو و یا جراحی درمان شوند. درد روحی تجربه ناخوشایندی است که نتیجه اضطراب و استرس در موقعیت‌های بد زندگی است. درد روانی در تمام برهه‌های زندگی تهدیدی برای سلامت روان افراد است و تحقیقات نشان داده است که از هر ۴ نفر یک نفر دچار این درد می شود. شرایط متعددی از قبیل بیماری، فقر، طلاق، شکست‌های عاطفی، مرگ عزیزان، اعتیاد و … باعث ایجاد این بیماری می‌شوند.

بیشتر افراد سال‌های سال با این دردها زندگی می‌کنند و درکی درستی از درد ندارد و هیچ اقدامی هم برای بهبودی انجام نمی‌دهند. بیشتر بیمارانی که برای درمان اقدام می‌کنند افرادی هستند که احساساتی مانند ترس، اضطراب، افسردگی و … روان آن‌ها را تحت فشار قرار داده است و راهی به غیر از وارد شدن به پروسه‌ درمان نداشته‌اند.

علائم افسردگی در جوانان افسردگی چیست مقاله افسردگی چیست و راه درمان

چه عواملی باعث ایجاد درد روحی می شوند؟

اتفاقات زیادی در طول زندگی منجر به درد روحی می‌شوند. در زیر به چند مورد از این اتفاقات اشاره می‌کنیم:

  • طلاق و روابط خانوادگی ناسالم و سرشار از خشونت
  • سوءاستفاده، آسیب یا تجربه‌های بد در کودکی
  • آسیب اجتماعی، فقر یا بدهی
  • تجربه تبعیض و انگ
  • داشتن یک بیماری درآور به صورت طولانی مدت
  • مرگ شخص مهمی در زندگی
  • بی خانمانی یا داشتن مسکن نامناسب
  • سوءمصرف مواد مخدر و الکل
  • بیکاری و یا از دست دادن شغل مورد علاقه
  • شاهد یک صحنه سخت روحی بودن
  • و…

افسردگی چیست و راه درمان انواع افسردگی مهمترین علائم افسردگی درمان افسردگی چیست علائم افسردگی چیست

علائم ترومای روحی کدم‌اند؟

هر فرد علائم درد روحی را به یک شکل متفاوت تجربه می‌کند چون منشأ درد متفاوت است. تفاوت در علائم باعث می شود تا درمان‌های متعددی برای افراد در نظر گرفته شود. افرادی که دردهای مزمن را تجربه می‌کنند و احساسات منفی در آن‌ها شدت پیدا می‌کند معمولاً علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • تجربه علائم جسمی مانند تروما و درد
  • کابوس‌های شبانه مکرر
  • اختلال در خواب و بی‌خوابی
  • احساس کلافگی
  • عقب نشینی کردن فرد از روابط نزدیک گذشته
  • داشتن درد روانی و استرس

ابتدایی ترین علائم درد روحی

آیا می‌دانید که درد روحی حتی روی کارهای روزمره زندگی تأثیر می‌گذارد و اگر کمی دقت کنید خواهید دید که فرد حتی از پس معمولی ترین کار خود بر نمی‌آید. به طور مثال نظم و انضباط دادن به بچه‌ها یا نظم در زمان کار و یا حتی مدیریت امور مالی برای فرد دشوار خواهد بود و دچار استرس می شود. اگر علائم استرس را در زندگی معمولی تجربه کنید می‌تواند نشان از ترومای روحی باشد اما همیشه این‌گونه نیست. گاها استرس مفید است و ضامن انجام کار در وقت خود است.

درمان افسردگی در خانه علائم افسردگی شدید در زنان درمان قطعی افسردگی شدید

ترومای روحی در کودکان

درد روحی در هر رده سنی اتفاق می‌افتد. شاید بیشتر افراد تصور کنند که تنها افرادی درگیر این بیماری می‌شوند که شرایط روحی بدی داشته‌اند و مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته‌اند. اما این گونه نیست ترومای روحی در کودکان هم ایجاد می شود. به طور مثال کودکی که قربانی خشونت می شود می‌تواند به این درد دچار شود. یا ممکن است فرد در سن نوجوانی در محیط خانه مشکلات اخلاقی متعددی را شاهد باشد و درگیر این درد شود. معمولاً به توجهی به درمان باعث می شود که درد تا سنین بالاتر هم ادامه پیدا کند. پس توصیه می شود حتماً درمان را در اولویت قرار دهید و از یک متخصص کمک بگیرید تا بهبودی سریعاً اتفاق بیفتد.

درمان‌های مؤثر برای ترومای روحی

با توجه به اینکه درد روحی توسط افراد به سختی درک می شود در نتیجه درمان آن هم دشوار خواهد بود. شدت این دردها در تمام افراد متفاوت است و زمینه ایجاد این بیماری تعیین کننده درمان مؤثر است. برای درمان دردهای خفیف و موقت معمولاً از مسکن‌های رایج از قبیل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می شود. اگر وضعیت فرد وخیم باشد هم‌زمان از روان درمانی و داروهای ضد افسردگی هم استفاده می شود.

  • یکی از بهترین گزینه هایی که پیشروی افراد بیمار قرار دارد کمک گرفتن از یک متخصص است. متخصص ذهنی یا همان مشاور و روانشناس دانش بالایی در زمینه انواع ترومای روحی دارد و در بیشتر مواقع بدون دارو اقدامات درمانی مؤثری را انجام می‌دهد.
  • هم پزشکان و هم خود بیمار باید توجه داشته باشد که داروهای افیونی آیتم مناسبی برای درمان نیستند و مصرف آن‌ها باعث وابستگی و سوءاستفاده در مصرف می شود که این به خودی خود یک بیماری است و مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت.
  • کمک گرفتن از متخصصان باعث می شود تا فرد بیماری درد خود را پیدا کند و به تدریج بتواند به سمت سلامت و بهبودی گام بردارد. مشاور به فرد کمک می‌کند تا الگوهای منفی که روان فرد را درگیر کرده‌اند و هر لحظه پیشرفت می‌کنند کنار گذاشته شوند.
  • اما کار مشاور تنها با مشاوره به پایان نمی‌رسد. بلکه یک سبک درست زندگی که در آن یک رژیم غذایی مناسب و یک روتین ورزشی منظم قرار دارد طراحی می‌کند تا بیمار با پیروی کردن از آن‌ها به بهبودی سریع تردست پیدا کند.

عواقب درد روحی

درد روحی اگر جدی گرفته نشود و روش‌های درمانی مؤثر برای آن اعمال نشود عواقب جدی خواهد داشت. این مسئله کیفیت زندگی و وضعیت سلامت فرد بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در درجه اول اگر شاغل باشید و به این تروما مبتلا شوید ممکن است به دلیل فشار روانی کار خود را از دست بدهید. عواقب بعدی برای این افراد این است که امکان دارد برای درک نحوه درمان وقت زیادی را به مراجعه با متخصصان مراقبت های بهداشتی اختصاص دهند. افرادی که از این درد رنج می‌برند به داروهای کاهش دهنده افیونی مانند نورکو یا ویکودین وابستگی پیدا می‌کنند.

انواع دردهای روحی

دردهای روحی ناشی از مشکلاتی است که سلامت روان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر شخصی در زندگی ممکن است کم و بیش یکی از علائم این مشکلات را تجربه کند. مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، فوبیاها و ترس‌ها، مشکلات روحی و روانی خوردن، جنون جوانی، اختلال وسواس فکری عملی و … جزئی از ترومای روحی هستند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 13 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.