طرز تهیه کیک کدو حلوایی مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک کدو حلوایی مرحله به مرحله

کیک کدو حلوایی در هر فصل از سال می‌توانید با میوه‌های فصلی کیک‌های خوشمزه‌ای را برای دورهمی های عصرانه خود تهیه کنید. یکی …

تصاویر مدل کیک قلبی؛ این مدل های زیبا و چشم نواز رو از دست نده

تصاویر مدل کیک قلبی؛ این مدل های زیبا و چشم نواز رو از دست نده

مدل کیک قلبی برای ایجاد یک لحظه به یادماندنی در جشن‌های رمانتیک، انتخاب یک کیک تولد قلبی عاشقانه می‌تواند ایده‌آل باشد. در پرس …

تصاویر مدل روسری زنانه مجلسی؛ این مدل ها خاص ترین مدل های امسالن

تصاویر مدل روسری زنانه مجلسی؛ این مدل ها خاص ترین مدل های امسالن

مدل روسری زنانه مجلسی وقتی صحبت از زیبایی و شیک‌ پوشی در مجالس به میان می‌آید، روسری مجلسی یکی از اجزاء ضروری چیدمان …

نکات خمیر پیتزای خانگی

خمیر پیتزا خانگی برای درست کردن یک پیتزای خوشمزه درست می‌شود. چگونگی نان پیتزا تأثیر زیادی در خوشمزه شدن آن دارد. بسیاری از بانوانی که تصمیم می‌گیرند پیتزای خانگی درست کنند با خشک شدن خمیر نان مشکل دارند. زیرا خشک شدن و سفت شدن نان از خوشمزگی پیتزا می‌کاهد نان پیتزا باید مرطوب و کمی ترد باشد تا بتواند حس خوبی در فرد ایجاد کند. احتمالاً شما نیز بارها با این مشکل مواجه شده‌اید اما راه حل مناسبی برای حل آن پیدا نکرده‌اید. ما در این مقاله می‌خواهیم به دلایل خشک شدن نان پیتزا بپردازیم. در ادامه آن نیز راهکارهای مؤثری برای جلوگیری از خشک شدن خمیر پیتزا خانگی ارائه می‌دهیم.

دلایل مختلف خشک شدن خمیر پیتزا خانگی کدم‌اند؟

برای آنکه بتوانید از خشک شدن بیش از حد خمیر پیتزا خانگی جلوگیری کنید ابتدا باید علت‌های آن را بیابید. زیرا پیدا کردن ریشه مشکل می‌تواند کمک زیادی به حل این مشکل بکند. اگر بخواهیم صادق باشیم خشک شدن نان پیتزا علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. شاید شما در هنگام درست کردن خمیر یکی از این کارها را انجام می‌دهید که پیتزای شما سفت می‌شود. در ادامه دلایل مختلف سفت شدن نان پیتزا را شرح می‌دهیم.

زیادی خمیر پیتزا خانگی را ورز می‌دهید

یکی از دلایل خشک شدن خمیر پیتزا خانگی می‌تواند ورز دادن زیاد آن باشد. با ورز دادن خمیر، رشته‌های گلوتنی که در خمیر وجود دارند سفت‌تر می‌شوند. در نتیجه خمیر بافتی متراکم، منسجم و سفت به خود می‌گیرد. اگر خمیر را زیاد ورز دهید منتظر یک نان ترد و خوشمزه نباشید. زیرا نان پیتزا سفت و خشک می‌شود.

آرد زیادی به خمیر اضافه می‌کنید

میزان آب و آرد موجود در خمیر پیتزا خانگی باید مناسب باشد. برخی آرد زیادی درون خمیر می‌ریزند و فکر می‌کنند این گونه پیتزا خوشمزه‌تر می‌شود. اما زیاد بودن آرد تنها باعث سفت شدن و خشک شدن نان پیتزا می‌شود. سعی کنید هنگام درست کردن خمیر، آرد زیادی به آن اضافه نکنید.

کم بودن آب باعث خشک شدن نان می‌شود

هر چه آب خمیر پیتزا خانگی بیشتر باشد، در فر کمتر خشک می‌شود. زیرا خمیر آب بیشتری برای بخار شدن دارد و آب اصلی خود را از دست نمی‌دهد. پس سعی کنید همواره مقدار آب مناسبی به خمیر اضافه کنید. نگران زیاد مرطوب شدن نان نباشید. زیرا نان در مجاورت گرمای فر تمامی رطوبت اضافی خود را از دست می‌دهد. سعی کنید به میزانی به خمیر آب اضافه کنید که خمیر حالتی شل مانند داشته باشد. خمیر سفت نان سفت‌تر درست می‌کند.

هنگام ورز دادن خمیر پیتزا خانگی مراقب میز کار خود باشید

بسیاری از افراد عادت دارند هنگام ورز دادن خمیر پیتزا خانگی به میز کار خود آرد بپاشند و یا دست خود را آردی کنند. این کار کاملاً اشتباه است. زیرا هنگامی که شما خمیر را روی میز کار ورز می‌دهید، خمیر آرد روی میز کار را به خود جذب می‌کند. شاید در نگاه اول این مسئله ناچیز به چشم آید اما می‌تواند تأثیر زیادی در خشک شدن نان پیتزا داشته باشد. برای ورز دادن سعی کنید به جای آرد از یک روغن گیاهی همانند روغن زیتون استفاده کنید. هم سطح میز کار و هم دست خود را به مقدار کمی روغن زیتون آغشته نمایید. این گونه خمیر بسیار بهتر درست خواهید کرد.

زمان پخت طولانی مدت باعث سنگ شدن نان پیتزا می‌شود

هر چه خمیر پیتزا خانگی خود را زمان بیشتر در فر نگه دارید، نان شما خشک‌تر می‌شود. زیرا گرما رطوبت و آب موجود در خمیر را به خود جذب می‌کند. برخی حدود ۴۵ دقیقه پیتزا را داخل فر نگه می‌دارند. درحالی که زمان پخت مناسب پیتزا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. همچنین زمان پخت قسمت پایینی یک سوم و زمان پخت قسمت بالایی باید دو سوم زمان باشد. زیرا قسمت زیرین فر اگر طولانی مدت روشن باشد مستقیماً باعث خشک شدن نان می‌شود.

راهکارهایی مؤثر برای جلوگیری از خشک شدن خمیر پیتزا خانگی

اگر بابت خشک شدن خمیر پیتزا خانگی خود ناراحت هستید دیگر نگران نباشید. زیرا ما در ادامه مقاله به ترفندهایی مهم و بسیار تاثیرگذار برای جلوگیری از سفت شدن نان پیتزا می‌پردازیم. با انجام دادن این راهکارها می‌توانید یک پیتزای خوشمزه با نان ترد و پفکی درست کنید.

حتماً فر را از قبل روشن کرده و گرم کنید

رسیدن به دمای موردنظر برای یک فر ممکن است نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه طول بکشد. قرار دادن خمیر پیتزا خانگی در فری که از قبل گرم نشده باعث می‌شود که پیتزا مدت زمان بیشتری در فر بماند و دوره پخت آن طولانی شود. در نتیجه نان آن به شدت خشک می‌شود. حتماً حداقل نیم ساعت قبل از گذاشتن پیتزا درون فر، آن را روشن کرده و روی دمای مورد نظر بگذارید. این گونه مجبور نیستید زمان طولانی تری پیتزا را در آن نگه دارید و نان آن هم خشک نمی‌شود.

پخت خمیر پیتزا خانگی با دمای بالا و زمان کم

برای آنکه خمیر پیتزا خانگی درون فر خشک نشود باید آن را مدت زمان کمتر و با دمای فر بالاتری بپزید. برای پخت پیتزا به دمای ۱۷۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نیاز دارید. همین مدت زمان کم می‌تواند باعث ترد شدن خمیر و نرم ماندن آن شود.

رطوبت موجود در داخل فر را افزایش دهید

برای آنکه از بخار شدن آب درون خمیر پیتزا خانگی حتی‌الامکان جلوگیری کنید لازم است رطوبت داخل فر را افزایش دهید. بهترین روش برای این کار آن است که یک کاسه فلزی یا پیرکس را پر آب کرده و هنگام پخت پیتزا در کف فر قرار دهید. این گونه رطوبت موجود در فر بیشتر شده و آب درون خمیر کمتر بخار می‌شود. همچنین می‌توانید مقداری آب را به دیواره های فر اسپری کنید. البته قرار دادن کاسه آب ایمن‌تر از این روش است.

استفاده کردن از روغن گیاهی برای درست کردن خمیر پیتزا خانگی

روغن گیاهی موجود در خمیر پیتزا خانگی می‌تواند باعث نرم ماندن و مرطوبت ماندن بافت نان شود. هنگام درست کردن خمیر تنها کافی است چند قطره روغن زیتون بی بو را به آن اضافه کنید. هنگام ورز دادن نیز دست خود را به چند قطره روغن آغشته نمایید. همچنین قبل از آنکه پیتزا را درون فر قرار دهید سعی کنید سطح سینی را با چند قطره روغن مقداری چرب کنید. این گونه هم خمیر به سینی نمی‌چسبد و هم نرم و ترد باقی می‌ماند.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 16 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.