طریقه مصرف دانه چیا و خواص دانه چیا برای لاغری را یاد بگیرید

طریقه مصرف دانه چیا و خواص دانه چیا برای لاغری را یاد بگیرید

طریقه مصرف دانه چیا استفاده از مواد غذایی گیاهی و طبیعی در رژیم غذایی افراد نه تنها سلامتی آن‌ها را تضمین می‌کند، بلکه …

معرفی خوراکی‌ های انرژی‌ زای ارزان و در دسترس

معرفی خوراکی‌ های انرژی‌ زای ارزان و در دسترس

خوراکی‌های انرژی‌زا دیگر وقت آن رسیده است تا برای وقت‌هایی از روز که دچار کاهش انرژی شده‌اید چاره‌ای بیندیشید. خوراکی‌های انرژی‌زا برای رفع …

تصاویر مدل کابینت آشپزخانه؛ یک دیزاین بی نقص با این مدل ها

تصاویر مدل کابینت آشپزخانه؛ یک دیزاین بی نقص با این مدل ها

مدل کابینت آشپزخانه وقتی صحبت از طراحی و دیزاین آشپزخانه‌ها می‌شود، یکی از اولین و مهم‌ترین مواردی که به ذهن می‌رسد، انتخاب مدل …

نکات سلامتی دانش‌ آموزان

سایت سلامت دانش آموزان فرم آگاهی از سلامت دانش آموزان دانلود فرم سلامت دانش آموزان 10 کلید طلایی سلامت دانش آموزان فرم سلامت دانش آموزان متوسطه اول

سلامت دانش‌آموزان هم برای والدین و هم برای جامعه بسیار مهم است. زیرا کودکان و دانش‌آموزان سرمایه‌های ملی این سرزمین هستند و باید تمامی امکانات مربوطه را برای سلامت آن‌ها به کار گرفت. متأسفانه برخی از والدین و یا حتی مسئولین مدرسه آشنایی کافی با باید و نبایدهای این قشر از جامعه ندارند. سلامتی افراد تنها با بهداشت فردی تضمین نمی‌شود. بلکه مؤلفه‌های زیادی در این زمینه دخیل هستند. در این مقاله می‌خواهیم به دستورالعمل‌ها و نکاتی بپردازیم که رعایت آن‌ها برای سلامت هر دانش‌آموزی ضروری و حیاتی است.

اهمیت بالای سلامت دانش‌آموزان

سلامت دانش‌آموزان در خانه و محیط مدرسه بیشتر از هر چیزی مهم است. زیرا از گذشته تاکنون گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است. یعنی اگر محصل یا دانش‌آموزی سالم نباشد نمی‌تواند به خوبی به تحصیل خود بپردازد و عملاً از تحصیل باز می‌ماند. بنابراین شرط اول برای هر کاری سلامت فرد است. در مدارس مناطق محروم شاهد کودکانی هستیم که خود و والدینشان هیچ گونه اطلاعی از بهداشت و سلامت خود ندارند. البته مسئولین مدرسه در محیط آموزشی می‌توانند تا حدی سلامتی آن‌ها را تأمین کنند اما بقیه ماجرا به والدین آن‌ها بستگی دارد. به همین دلیل ما در این مقاله می‌خواهیم به تمام باید و نبایدهایی بپردازیم که برای سلامت دانش‌آموزان لازم است.

فرم سلامت دانش آموزان ابتدایی ثبت نام در سامانه سلامت دانش آموزان ابتدایی سلامت دانش آموزان در مدرسه

اصول بهداشتی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان

خوردن صبحانه

خوردن صبحانه برای سلامت دانش‌آموزان از اوجب واجبات است. متأسفانه برخی از محصلانی که در شیفت صبح به مدرسه می‌روند از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند. والدین نیز اصراری به خوردن صبحانه ندارند و در عوض به آن‌ها پول می‌دهند تا در بوفه مدرسه خوراکی بخرند. این اشتباه جزء رایج‌ترین اشتباهاتی است که والدین مرتکب می‌شود. خوردن صبحانه در منزل برای دانش‌آموز الزامی است. صبحانه کمک می‌کند که یادگیری دانش‌آموز بسیار بیشتر از قبل باشد. خوردن مواد مغذی همانند گردو، عسل، شیر، پنیر و … برای فعال نمودن مغز محصل لازم است. بسیاری از کودکانی که یادگیری خوبی ندارند بدون خوردن صبحانه به مدرسه مراجعه می‌کنند.

تغذیه سالم = دانش‌آموزان سالم

تغذیه سالم در مدرسه و ارائه میان وعده‌های مقوی و مغذی برای سلامت دانش‌آموزان لازم است. در گذشته در بسیاری از مدارس دولتی میان وعده‌هایی ارائه می‌کردند که متأسفانه امروزه این امکانات از دانش‌آموزان سلب شده است. خوردن میان وعده سالم در مدرسه به محصل کمک می‌کند تا انرژی خود را بازیابد تا بهتر بتوانند به تحصیل خود بپردازد. میان وعده می‌تواند شیر و کیک، آجیل، میوه و … باشد. والدین لازم است در منزل میان وعده فرزند خود را آماده کرده و در کیف او قرار دهند. این گونه سلامت محصل بیش از هر زمان دیگر تأمین می‌شود.

نقش بهداشت دست‌ها در سلامت دانش‌آموزان

بهداشت دست‌ها در سلامت دانش‌آموزان نقش کلیدی و بسیار مهمی دارند. محصل در مدرسه به میز، کیف و کتاب و بقیه وسایل دست می‌زند و با همان دست نیز تغذیه می‌کند. بنابراین بیش از هر چیزی لازم است که شستن دست‌ها قبل از خوردن را برای محصل به یک عادت تبدیل کنیم. همچنین نحوه شستن صحیح دست را به او آموزش دهیم. دانش‌آموز باید بعد از مراجعه به توالت و یا قبل از خوردن اغذیه خود دست‌های خود را به مدت یک دقیقه شستشو دهد. مسئولین مدرسه باید همواره روشویی های مدرسه را بررسی کنند تا مطمئن شوند مایع دستشویی کافی برای استفاده محصلان وجود دارد.

بهداشت موی سر

متأسفانه امروزه دغدغه بسیاری از مسئولان مدرسه و والدین برای سلامت دانش‌آموزان بهداشت موی سر است. در سال‌های اخیر مشکلاتی همانند شپش سر در میان محصلان بسیار دیده می‌شود و شیوع آن بسیار سریع و زیاد است. بسیار مهم است که والدین به فرزند خود آموزش دهند که تماس بسیار نزدیک با دوستان خود انجام نداده و از لباس دیگری استفاده نکنند. همچنین والدین باید مرتباً موی سر فرزند خود را چک کنند و در صورت مشاهده هرگونه آلودگی به پزشک مربوطه مراجعه نمایند.

برای سلامت دانش‌آموزان بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید

بهداشت دهان دندان از لزومات سلامت دانش‌آموزان است. در مدارس دولتی و غیردولتی ارائه فلوراید مایع به محصلان برای سلامت دندان آن‌ها ضروری است. لازم است والدین هر صبح بعد از صبحانه و هر شب قبل از خواب فرزندان را تشویق به مسواک زدن کنند. همچنین سعی کنید نخ کشیدن دندان را به فرزندان خود آموزش دهید. تا این گونه سلامت دهان دندان آن‌ها تضمین شود. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد مشکلات لثه‌ای و دندانی می‌شود. عفونت لثه در میان برخی از محصلان بسیار دیده می‌شود.

استراحت و خواب کافی

خواب کافی نه تنها برای سلامت دانش‌آموزان بلکه برای سلامت همه افراد جامعه ضروری است. خواب و استراحت کافی به سلول‌های مغزی اجازه رشد کردن می‌دهند و خلاقیت فرد را بالا می‌برند. والدین گرامی باید نسبت به ساعت خواب فرزند خود بسیار حساس باشند. محصل باید هشت ساعت خواب مفید داشته باشد. این ساعت خواب باید بین ۱۰ شب تا ۷ صبح باشد. در غیر این صورت خواب مفید تلقی نمی‌شود. اگر محصل خواب کافی نداشته باشد در مدرسه همواره خواب‌آلود خواهد بود. بنابراین نمی‌تواند روی درس و تحصیل خود تمرکز کند و میزان یادگیری آن کاهش می‌یابد.

اهمیت امنیت بهداشتی دانش‌آموزان 

امنیت بهداشتی رابطه مستقیم با سلامت دانش‌آموزان دارد. محصلان باید در محیطی کاملاً سالم و تمیز به تحصیل بپردازند. بهداشت محیطی مدرسه در این زمینه بسیار مهم است. توالت‌های مدرسه باید مرتباً تمیز شده و ضدعفونی شوند. کلاس‌ها و سالن‌های مدرسه باید هر چند وقت یکبار کاملاً شسته شده و هرروز طی کشیده شوند. محیط بازی محصلان باید عاری از هر گونه زباله باشد. والدین گرامی باید به فرزندان خود آموزش دهند که مدرسه خانه دوم آن‌ها است. بنابراین باید در حفظ مدرسه و بهداشت آن کوشا باشند.

سلامت دانش‌آموزان در برابر بیماری‌های واگیردار

بیماری‌های واگیردار همانند کرونا و آنفولانزا همواره سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند. قبل از هر چیز لازم است بگوییم که اگر محصل شما مریض است و یا هر گونه علائم مریضی دارد نباید آن را به مدرسه بفرستید. زیرا هم روند بهبودی محصل مختل می‌شود و هم دانش‌آموزان دیگر مریض می‌شوند. سعی کنید به فرزند خود یاد دهید در محیط مدرسه همواره از ماسک و مواد ضد عفونی کننده به صورت صحیح استفاده کند. این گونه احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار بسیار کمتر می‌شود.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 17 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.