فواید و مضرات چرت زدن در کودکان و بزرگسالان

فواید و مضرات چرت زدن در کودکان و بزرگسالان

فواید و مضرات چرت زدن همه‌ ما برای یکبار هم که شده در مواقعی از روز احساس خواب آلودگی شدید داشته‌ایم. چرت زدن …

طریقه مصرف دانه چیا و خواص دانه چیا برای لاغری را یاد بگیرید

طریقه مصرف دانه چیا و خواص دانه چیا برای لاغری را یاد بگیرید

طریقه مصرف دانه چیا استفاده از مواد غذایی گیاهی و طبیعی در رژیم غذایی افراد نه تنها سلامتی آن‌ها را تضمین می‌کند، بلکه …

تصاویر مدل والپیپر گوشی دخترانه؛ این مدل های جدید 2024 رو باید ببینید

تصاویر مدل والپیپر گوشی دخترانه؛ این مدل های جدید 2024 رو باید ببینید

مدل والپیپر گوشی دخترانه وقتی نوبت به انتخاب والپیپر گوشی می‌رسد، یک اصول اساسی وجود دارد: والپیپر باید انعکاسی از شخصیت، سلیقه و …

هورمون‌ های زنانه

تنظیم هورمون زنانه هورمون استرادیول در زنان هورمون مردانه در زنان چیست هورمون های مردانه افزایش هورمون استروژن علائم مشکلات هورمونی در زنان داروی گیاهی برای تنظیم هورمون های زنانه هورمون زنانه در مردان

زنان همیشه در طول زندگی با خطر بهم ریختگی و عدم تعادل در هورمون‌های زنانه مواجه هستند. زمانی که زنان وارد دوران میان‌سالی می‌شوند سطح پروژسترون و استروژن‌های آن‌ها شروع به افت می‌کند. به دنبال این مسئله زنان با مشکلات متعددی از قبیل کج خلقی، ضعف حافظه، کاهش میل جنسی، گر گرفتگی و … روبرو می‌شوند. برای کاهش این عوارض باید هورمون‌ها را با روش‌های متعدد تقویت کرد. گیاهان دارویی، تغییر سبک زندگی، ورزش و مصرف برخی از داروها می‌تواند در تقویت هورمون‌ها مؤثر واقع شود.

عوامل کاهش هورمون‌های زنانه

قبل از اینکه بدانید که چه روش‌هایی برای تقویت هورمون‌های زنانه مؤثر است باید بدانید که چه عواملی روی کاهش سطح استروژن و پروژسترون تأثیر گذاشته است؟ عوامل متعددی از قبیل استرس، محل زندگی نامناسب، فشارهای جسمی و روحی، ویژگی‌های ژنتیکی، عدم تحرک و ورزش روزانه، اشتغال در برخی مشاغل، افسردگی، بیماری‌های روحی و روانی، مصرف دارو و … در کاهش هورمون‌های زنانه نقش زیادی دارد. پس اگر بدانید چه چیزی روی کاهش هورمون‌ها تأثیر گذاشته به راحتی می‌توانید آن را رفع کنید.

با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن اصولی هورمون‌ها زنانه خود را تقویت کنید

تقویت هورمون‌های زنانه از جنبه‌های زیادی متأثر از آن چیزی است که می‌خورید. اگر رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید عوارض ناشی از بهم ریختگی هورمون تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. عوامل متعددی هستند که روی هورمون‌های زنانگی تأثیر می‌گذارند که تغذیه و سبک زندگی دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

سعی کنید برای تقویت هورمون‌ها در رژیم غذایی خود سبزیجات تازه برگ تیره، مصرف اسیدهای چرب مانند امگا ۳ که ماهی یک منبع غنی است، مصرف سویا و دانه کتان و …را قرار دهید. پس برای بهبود عوارض یائسگی از موادی مصرف کنید که به تنظیم و تقویت سطح استروژن‌ها کمک می‌کند. تقویت و تعادل هورمون‌های زنانه در گرو فعالیت‌های ورزشی مفید است. ورزش زیاد یا ورزش سنگین کمکی به تقویت هورمون‌ها نمی‌کند. می‌توانید روزانه نیم ساعت ورزش را در برنامه زندگی خود قرار دهید تا مشکلات هورمونی شما کاهش پیدا کند.

چند پیشنهاد مؤثر برای تقویت هورمون‌های زنانه

برای تقویت هورمون‌های زنانه باید به برخی از جنبه‌هایی که روی آن تأثیر می‌گذارد توجه بیشتری شود. شدت و کیفیت زندگی یک زن تحت تأثیر تعادل در هورمون‌ها است. از آنجا که تغییرات هورمونی در تمامی زنان ثابت نیست پس با چند پیشنهاد ساده می‌توانید قدمی برای تقویت هورمون‌ها و تعادل آن‌ها بردارید.

ترک مصرف دخانیات

اگر سیگار می‌کشید باید بدانید که دخانیات روی سیستم غدد درون ریز اثرات منفی دارد و بدن توانایی لازم برای تولید استروژن را نخواهد داشت. سیگار کشیدن قبل از یائسگی در عملکرد قاعدگی اختلال ایجاد می‌کند و باعث ناباروری و یائسگی زودرس می‌شود.

انجام ندادن ورزش‌های سنگین

ورزش کردن سنگین باعث افت سطح استروژن می‌شود. بهتر است در حد متعادل ورزش کنید تا هم سلامت شما تأمین شود و هم اینکه طول عمر بالایی داشته باشید.

کاهش مصرف قند

مصرف مداوم قندها باعث به هم خوردن تعادل هورمون‌ها می‌شود. می‌توانید کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات را جایگزین قندهای ساده کنید.

مصرف قهوه

به طور میانگین میزان استروژن در زنانی که روزانه دو فنجان قهوه می‌نوشند نسبت به سایر زن‌ها بیشتر است. مصرف قهوه تنها روی تقویت استروژن و افزایش آن تأثیر می‌گذارد و در باروری نقشی ندارد.

خوراکی های ممنوعه برای تقویت هورمون‌های زنانه

  • برای تقویت هورمون‌های زنانه باید از برخی از مواد غذایی پرهیز کنید. مصرف مداوم کربوهیدرات ها، انواع شیرینی و شکلات، کلوچه، فست فود و سیب‌زمینی و … همگی باعث اختلال در هورمون‌های زنانه می‌شود
  • یکی دیگر از موادی که در بهم زدن تعادل هورمون نقش دارد شکراست. شکر سفید و شکر قهوه‌ای و شیره برای هورمون‌ها مؤثر نیستند.
  • از مصرف ادویه‌های تند خودداری کنید. سایر ادویه‌ها که تندی چندانی ندارند منع مصرف نشده‌اند و می‌توان به میزان تعادل آن‌ها را مصرف کرد.

تقویت کردن هورمون‌ها زنانه به کمک گیاهان دارویی

تقویت هورمون‌های زنانه با گیاهان دارویی یکی دیگر از روش‌هایی است که شما به کمک آن می‌توانید در سطح استروژن و پروژسترون تعادل برقرار کنید. با مصرف گیاهانی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانید عوارض یائسگی را به تأخیر بیندازید و قوای جنسی خود را تقویت کنید. در زیر به چند نمونه از گیاهان پرکاربرد در این زمینه اشاره می‌کنیم:

گیاه پنج انگشت

این گیاه با بهبود ترشحات هورمونی باعث می‌شود تا علائم یائسگی و عوارض آن کاهش پیدا کند. عملکرد درست تخمدان‌ها، تنظیم پریود، افزایش ترشح هورمون استروژن و پروژسترون، بهبود افسردگی، گر گرفتگی مایعات از دیگر مزایای مصرف این گیاه است.

شبدر قرمز

شبدر قرمز را به عنوان بمب ویتامین می‌شناسند این گیاه دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، منیزیم و کلسیم است. از آنجا که ترکیبات شبدر قرمز همانند استروژن است در نتیجه به عنوان جایگزین استروژن گزینه مناسبی است. مصرف این گیاه باعث تنظیم سیستم هورمونی، بهبود گر گرفتگی، منظم سازی قاعدگی، بهبود نازایی، بهبود افسردگی و … می‌شود.

ریشه‌ قاصدک

همانطور که می‌دانید برای تقویت استروژن کبد نقش مهم و حیاتی دارد. از این رو باید با مصرف ریشه‌ قاصدک، کبد را تقویت کنید و با این کار متعاقباً علائم یائسگی هم کاهش پیدا می‌کند.

دونگ کوئی

برای سلامت بدن زن‌ها در گذشته از دونگ کوئی استفاده‌های فراوان می‌شد. برای درمان کم‌خونی و بی‌نظمی قاعدگی هم مؤثر است.

گیاه جینسینگ

یکی از ریشه‌های پرخاصیت کشور چین جنیسینگ است که به بهبود خواب و خلق و خو کمک می‌کند. این گیاه کارایی زیادی هم در درمان گرگرفتگی و بهبود علائم یائسگی دارد.

تخم کتان

یکی از شناخته شده ترین گیاهان برای تقویت هورمون‌های زنانه تخم کتان است. این گیاه منبع خوب اسیدهای چرب امگا ۳ است. در دوران یائسگی مصرف تخم کتان فوایدی زیادی به همراه دارد. تعادل در هورمون‌ها و کاهش تعریق شبانه از فواید مصرف تخم کتان است.

گل مغربی

برای افزایش هورمون‌های زنانه می‌توان گل مغربی را استفاده کنید. البته مصرف بیش از حد روغن گل مغربی باعث بروز عوارضی از قبیل اسهال ریال تهوع، تورم می‌شود.

سایر گیاهان دارویی مؤثر در تقویت هورمون‌های زنانه

لیست گیاهان داروی که برای تقویت هورمون‌های زنانه پیشنهاد شده است بسیار زیاد است. علاوه بر مواردی که گفته شد گیاهان دیگری از قبیل کوهوش سیاه، سیب‌زمینی شیرین وحشی، سویای تخمیر شده، تمشک قرمز، کدو، بامیه، ریشه‌ ماکارو، مخمر سنت جان، توت مار، کنگر، میوه‌های قرمز مانند هلو، کرفس و … در تقویت و تنظیم هورمون‌ها مؤثر هستند.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 19 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.