چگونه ثروتمند شویم؟ | معرفی بهترین راه های کسب درامد و ثروتمند شدن

چگونه ثروتمند شویم؟ | معرفی بهترین راه های کسب درامد و ثروتمند شدن

چگونه ثروتمند شویم؟ در جامعه امروزی، علاقه به کسب ثروت به سرعت بیشتر و بیشتر شده است، و این موضوع به یکی از …

واریس صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

واریس صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

همه چیز درباره واریس صورت و راه های درمان آن زیبایی پوست صورت یکی از ملزومات زیبایی افراد است. مشکلاتی همانند واریس صورت …

فارکس چیست؟ | معامله های فارکس چگونه صورت می گیرد؟

فارکس چیست؟ | معامله های فارکس چگونه صورت می گیرد؟

فارکس چیست؟ فارکس چیست؟ در قرن حاضر، شاهد ظهور بازارهای مالی متنوع و چشمگیری هستیم که برای افراد با انواع مختلف شخصیتی و …

عوارض و مشکلات پوسیدگی دندان

عوارض دندان عقل عوارض ماندن ریشه دندان در لثه خرابی دندان عقل استخوان لثه بعد از کشیدن دندان عوارض عفونت دندان علائم پوسیدگی دندان درد دندان عقل نهفته

اگر در دهان خود دندان پوسیده دارید و هیچ اقدام درمانی برای آن انجام نداده‌اید باید منتظر عوارض وحشتناک آن باشید. شاید دندان‌های خراب از نگاه اول طبیعی به نظر برسند و حتی تا مدتی هم تهدیدی برای سلامت فرد نباشند اما رفته رفته این پوسیدگی بیشتر می‌شود و باعث مشکلات جدی‌تری از قبیل زوال عقل، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و … می‌شود. برای جلوگیری از این امر بهتر است تنها بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا کارتان به دندان‌پزشک کشیده نشود.

دندان پوسیده چه عوارضی دارد؟

برای اینکه عوارض دندان پوسیده دامن‌گیر شما نشود باید به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه‌تری داشته باشید. تا همواره دهان و دندان و لثه شما سالم بماند. بهداشت نامناسب دندان‌ها روی سلامت کل بدن تأثیر می‌گذارد. برخی از علائم نشان دهنده آن هستند که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نمی‌شود و هر لحظه خطر پوسیدگی دندان‌ها را تهدید می‌کند. اگر دندان درد دارید و یا لثه شما خونریزی می‌کند و یا اینکه نفس شما بدبو است باید بدانید که سلامت دهان و دندان شما ضعیف است و امکان عفونت و التهاب دندان بیشتر است. برای اطمینان از سلامت دندان‌ها باید همه افراد به صورت دوره‌ای توسط دندان‌پزشک معاینه شوند تا اگر دندان در شرف مشکلات جدی است به زودی ترمیم شود.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

شاید از خودتان بپرسید که چه ربطی بین دندان پوسیده و خطر ابتلا به بیمارهای قلبی و عروقی وجود دارد. اگر لثه در اثر باکتری که باعث بیماری پریودنتال می‌شود دچار التهاب شود، باکتری‌ها می‌توانند از این طریق وارد جریان خون شوند و روی رگ‌ها تأثیر منفی بگذارند. اترواسکلروز یا تصلب شرایین یک خطر بسیار جدی است و خطر اختلال در جریان خون و انسداد قلب را به دنبال دارد. این عارضه خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین اثرات مخرب این باکتری روی رگ‌های خونی خطر فشار خون بالا و سکته مغزی را به دنبال دارد. همچنین التهاب می‌تواند باعث آلودگی غشای قلب شود و باعث افزایش بیماری خطرناک و جدی آندوکاردیت شود.

زوال عقل نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

دندان پوسیده تنها سلامت قلب را به خطر نمی‌اندازد بلکه روی سلامت مغز هم تأثیر سوئی دارد. لثه‌های ملتهب و دندان‌های پوسیده باکتری‌هایی آزاد می‌کنند که باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود تا فرد حافظه خود را از دست بدهد. آلزایمر هم تا حد زیادی می‌تواند ناشی از ورود باکتری به کانال عصبی و جریان خون باشد.

عفونت‌های تنفسی در نتیجه ضعف بهداشت دهان و دندان

دندان پوسیده می‌تواند سیستم تنفسی را هم با مشکل مواجه کند. باکتری‌های موجود در دندان آلوده و لثه متورم می‌تواند وارد ریه و در نتیجه وارد جریان خون شوند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل عفونت‌های تنفسی، برونشیت حاد و حتی COPD را بیشتر کنند.

ارتباط ابتلا به دیابت و دندان پوسیده

تنها افراد دیابتی نیستند که همیشه خطر ابتلا به عفونت برای آن‌ها کمین کرده است، بلکه بیماری پریودنتال و عفونت لثه هم می‌تواند خطر افزایش دیابت و عدم کنترل آن را به دنبال داشته باشد. وجود بیماری‌های لثه‌ای باعث می‌شود تا سطح قند خون افزایش پیدا کند و فرد بیشتر مستعد ابتلا به دیابت شود.

اختلال در نعوظ نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

دندان‌های پوسیده و خراب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در مردان با خطر اختلال در نعوظ همراه است. با توجه به اینکه باکتری‌ها می‌توانند وارد جریان خون شود و رگ‌های خونی را ملتهب کنند در نتیجه جریان خون کاهش و یا قطع می‌شود. در چنین شرایطی نعوظ هم با اختلال انجام می‌شود و یا کلاً نعوظ غیر ممکن می‌شود.

دندان پوسیده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

سرطان گلو و دهان به طور مستقیم نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اقداماتی مانند سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و … باعث ایجاد دندان پوسیده می‌شود. از طرفی هم اقدامات ضعیف بهداشتی می‌تواند خطر بیماری‌های لثه، سرطان کلیه، سرطان خون و سرطان لوزالمعده را افزایش دهد.

بیماری‌های کلیوی در افراد دارای بیماری‌های دهان و دندان

دندان پوسیده مشکلات جدی‌تری از قبیل بیمارهای مزمن کلیه را به دنبال دارد. کلیه‌ها سلامت قلب و استخوان‌ها و فشارخون را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با بروز بیماری‌های مربوط به لثه و پوسیدگی دندان‌ها سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و عفونت ایجاد می‌شود و خطر بیماری جدی و کشنده کلیه در این شرایط وجود دارد.

آرتریت روماتویید نتیجه عدم رعایت بهداشت دندان و دهان

افرادی که دچار دندان پوسیده هستند و دچار بیماری‌های لثه شده‌اند در معرض ابتلا به آرتروز هستند. از آنجا که علائم هر دو بیماری التهاب است در نتیجه باکتری‌های دهانی باعث می‌شود تا التهاب افزایش بیشتری داشته باشد.

زایمان زودرس نتیجه بی توجهی به دندان پوسیده

در دوران بارداری هر مسئله‌ای می‌تواند روی سلامت مادر و جنین تأثیر مستقیم بگذارد. التهاب ناشی از دندان پوسیده و لثه می‌تواند سموم را در بافت ملتهب آزاد کند و جذب بدن شود. سموم و باکتری‌های لثه‌ بیمار به کیسه آمونیاک نفوذ پیدا می‌کند. این سموم کاملاً مشابه سموم زایمان زودرس است.

پوسیدگی دندان و ابتلا به عفونت استخوان یا کورک استخوانی

باکتری‌های دندان پوسیده وارد جریان خون می‌شوند و از آنجا خود را به بافت استخوان می‌رسانند. این باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت استخوان و یا عفونت مغز استخوان بخصوص در نواحی استخوانی فک و صورت می‌شوند.

ایجاد لخته در سینوس‌های مغز

ترومبوز سینوس غاری نتیجه داشتن دندان پوسیده و مشکلات عفونی دندان است. تشکیل لخته خون در این سینوس با عفونت دندان خطرآفرین است و امکان مرگ هم در چنین شرایطی وجود دارد.

عوارض ماندن ریشه دندان در لثه عوارض دندان عقل عوارض عفونت دندان خرابی دندان عقل استخوان لثه بعد از کشیدن دندان نشانه های دندان پوسیده درد دندان عقل نهفته

سایر عوارض وحشتناک دندان پوسیده

عارضه‌های دندان پوسیده با توجه به شدت پوسیدگی در هر فرد متفاوت است. در برخی از افراد هم امکان دارد هیچ عارضه‌ای ایجاد نشود. به طور کلی به‌ غیر از مواد ذکر شده در بالا پوسیدگی دندان می‌توان خطر ابتلا به گلودرد مزمن را بیشتر کند. حمله باکتریایی به غشای زیرپوستی باعث ایجاد سلولیت می‌شود. در نهایت اگر حفره، پوسیدگی و ترک دندان‌ها درمان نشود باعث ایجاد میگرن می‌شود.

آیا دندان پوسیده روی سلامت باروری تأثیر می‌گذارد؟

از آنجا که زنان در دوران بارداری دوره‌ خاصی را طی می‌کنند در نتیجه باید برخی از موارد در این دوران به صورت جدی رعایت شود. دندان پوسیده در این دوران دردسرساز می‌شود چون عفونت ناشی از این دندان‌ها به راحتی گسترش پیدا می‌کند و مادر و جنین را در معرض خطر قرار می‌دهد.

آیا دندان پوسیده باعث ناباروری می‌شود؟

بین وجود دندان پوسیده و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان با ناباروری در زنان رابطه نزدیکی وجود دارد. عفونت و التهاب لثه روی سلامت عمومی بدن تأثیر می‌گذارند و ممکن است باروری افراد را هم به تأخیر بیندازد.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 17 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.