شربت دیفن هیدارمین چیست؟ | نحوه و موارد مصرف دیفن هیدارمین

شربت دیفن هیدارمین چیست؟ | نحوه و موارد مصرف دیفن هیدارمین

شربت دیفن هیدارمین چیست؟ دیفن هیدرامین، یک داروی رایج و پرکاربرد در میان داروهای مورد استفاده برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. …

تصاویر مدل کت زنانه مجلسی؛ زیبایی و سادگی را با هم داشته باشید

تصاویر مدل کت زنانه مجلسی؛ زیبایی و سادگی را با هم داشته باشید

مدل کت زنانه مجلسی در دنیای مد، مدل کت تک مجلسی، کت مجلسی زنانه جدید، مدل کت کوتاه زنانه، کت تک زنانه مجلسی، …

زگیل تناسلی یا HPV چیست؟ | علایم و راه درمان اچ پی وی

زگیل تناسلی یا HPV چیست؟ | علایم و راه درمان اچ پی وی

زگیل تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی، که یکی از شایع‌ترین اختلالات ویروسی در دستگاه تناسلی انسان است، اغلب در بیرونی‌ترین لایه‌های نواحی تناسلی زنان …

عوارض کرونا و آنفولانزا

عوارض آنفولانزا جدید بهترین دارو برای آنفولانزا عوارض آنفولانزا در کودکان داروی آنفولانزا درمان آنفولانزای جدید انفولانزا در کودکان چند روز طول میکشد علائم آنفولانزا در بزرگسالان درمان سریع آنفولانزا

تفاوت کرونا و آنفولانزا در چیست؟ آیا عوارض این دو بیماری مشابه است؟ در یکی دو سال اخیر همه ما به نوعی با ویروس ناشناخته‌ کووید ۱۹ در حال مبارزه بوده‌ایم. از زمان شیوع این ویروس با دیدن هر علائمی از قبیل آبریزش بینی، گلودرد، تب و … شک ما به ابتلای کرونا بیشتر می‌شد. بیشتر افراد بعد کووید ۱۹ به کلی آنفولانزا را فراموش کردند و کمتر کسی این علائم را نشانه‌ آنفولانزا می‌دانست.

همه‌ ما می‌دانیم و دیده‌ایم که چقدر ویروس کرونا خطرات و عوارض جدی به دنبال داشته است و در چند سال اخیر آمار مرگ و میر به خاطر این ویروس چقدر بالا بوده است.

آنفولانزا و کرونا در فصل سرما

با نزدیک شدن به فصل سرما و بروز علائم  بیماری کرونا و آنفولانزا، افراد در تشخیص نوع بیماری درمانده می‌شوند. چون علائم هر دو بیماری با هم همپوشانی دارند. از زمان شیوع کووید ۱۹ در سراسر جهان، بیشتر افراد به دلیل نبود روش درمانی مناسب دچار عوارضی از قبیل نارسایی حاد تنفسی، زات الریه، صدمات حاد کبد و … شدند در حالی که آنفولانزا هر سال در فصول سرد سال در چند موج مختلف شیوع پیدا می‌کند و در بیشتر موارد عوارض جدی نداشته است.

از آنجا که دوره کمون کرونا ۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد و در این دوران امکان انتقال هم وجود دارد در نتیجه شیوع بیشتری در بین گروه های سنی مختلف وجود دارد. اما دوره کمون آنفولانزا یک تا ۴ روز است. زمان بهبود بیمار کرونایی ۱۴ تا ۳۰ روز متفاوت است و اگر فرد بیماری زمینه‌ای نداشته باشد می‌تواند پس از دوره بیماری سلامتی خود را به دست بیاورد. اما وجود بیماری‌های زمینه‌ای شرایط را برای بیمار سخت می‌کند. دوره بیماری آنفولانزا بین ۵ تا ۷ روز است و بعد از این دوره فرد کاملاً بهبود پیدا می‌کند.

عوارض هم‌زمان کرونا و آنفولانزا برای بیمار

در بیماری کرونا و آنفولانزا پس از چند روز درمان، علائم از بدن خارج می‌شود و بیمار بهبود پیدا می‌کند. اما گاها ممکن است علائم روز به روز تشدید شوند و شانس بهبود فرد کاهش پیدا کند. بیشتر مشکلات جدی‌تر در افرادی روی می‌دهد که بیماری زمینه‌ای داشته باشند و هیچ اقدام درمانی انجام ندهند. به طور کلی بیماری کووید ۱۹ و بیماری آنفولانزا یک سری عوارض مشابه از قبیل نارسایی تنفسی، ذات الریه، سندرم دیسترس حاد تنفسی (مثلاً جمع شدن مایع در ریه‌ها)، آسیب قلبی (مانند حملات قلبی و سکته مغزی)، عفونت خونی، نارسایی چند عضوی (مانند نارسایی تنفسی، نارسایی کلیه، شوک)، دیابت، بدتر شدن بیماری‌های  زمینه‌ای، بدتر شدن بیماری‌های ریوی و قلبی، پیشرفت دیابت و بدتر شدن سیستم عصبی، التهاب بافت‌های قلب و مغز یا عضلات، مبتلا شدن به عفونت‌های باکتریایی ثانویه و … دارند.

در بیماری کووید ۱۹ یک سری عوارض از قبیل از دست دادن تمرکز و هوشیاری، سندرم التهابی چند سیستم در کودکان و لخته شدن خون در رگ‌ها و عروق ریه‌ها و لخته شدن خون در پاها و یا مغز مشاهده شده است. در بیماری آنفولانزا عوارض خطرناک چندانی وجود ندارد و  معمولاً بیمار بعد از یک هفته سلامت خود را به دست می‌آورد. تنها عارضه‌هایی که نتیجه ابتلای طولانی مدت به آنفولانزا است شامل سینوزیت، برونشیت و یا پنومونی است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود. البته ناگفته نماند که امکان ابتلا به ذات الریه بعد از آنفولانزا برای همه‌ گروه های سنی وجود دارد.

تفاوت کرونا با آنفولانزا

بیماری کرونا و آنفولانزا دو بیماری کاملاً متفاوت با علائم مشابه هستند. این دو بیماری در نوع بیماری، علائم، شدت بیماری، عوارض، درمان و پیشگیری تفاوت‌های متعددی با هم دارند. با نزدیک شدن به فصل سرما شیوع این دو ویروس بیشتر می‌شود و تشخیص اینکه شما به چه ویروسی مبتلا شده‌اید تا حدودی مشکل است.

  • شدت شیوع این دو بیماری در افراد مختلف متفاوت است افراد مسن، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، زنان باردار  بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ و آنفولانزا هستند. نکته‌ای که در مورد شدت عوارض وجود دارد این است که در کودکان سالم عوارض آنفولانزا بیشتر است و کودکان خردسال در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند.
  • کودکانی که در مدرسه هستند اگر به کرونا مبتلا شوند احتمال ابتلا به سندرم التهابی که بیماری نادر اما شدید است در آن‌ها بیشتر می‌شود.
  • کرونا و آنفولانزا در عامل ایجاد کننده بیماری با هم تفاوت دارند. هر دو بیماری در دسته  بیماریهای حاد تنفسی ویروسی هستند اما عامل ایجاد آنفولانزا، ویروس آنفولانزا است در حالی که عامل ایجاد کرونا ویروس کووید ۱۹ است.

علائم و نشانه های این دو بیماری

علائم بیماری کرونا و آنفولانزا به دلیل شباهت زیادی که با هم دارند اغلب توسط افراد اشتباه تشخیص داده می‌شوند. فاکتورهای مهمی روی علائم این دو بیماری تأثیر می‌گذارد به طور مثال شدت و گسترش بیماری و وضعیت سیستم ایمنی روی نوع علائم تأثیر بسزایی دارد.

  • معمولاً هر دو بیماری اگر به صورت خفیف باشند علائم چندانی ندارند. اما زمانی که عفونت ناشی از بیماری شدت پیدا کند علائم تنفسی هم بیشتر می‌شود.
  • کووید ۱۹ و آنفولانزا در یک سری از علائم از قبیل تب یا احساس تب و لرز، سرفه و گلودرد، تنگی نفس و مشکلات تنفسی، خستگی، بدن درد یا درد عضلانی، سردرد، آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی مشابه هستند. در برخی از افراد بخصوص کودکان علائم اسهال و استفراغ هم دیده شده است. شاید با دیدن این علائم این دو بیماری را به اشتباه بگیرید اما یک سری از علائم در این دو بیماری متفاوت هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
  • یکی از تفاوت‌های این دو بیماری در نحوه بروز علائم است. در کووید ۱۹ علائم به تدریج بروز پیدا می‌کنند بعد علائم پایدار می‌شوند و رفته رفته شدت پیدا می‌کنند. اما علائم آنفولانزا ناگهانی بروز می‌کنند و در همان ساعت های اولیه شدت پیدا می‌کنند.
  • در بیماری کرونا احساس فشار یا درد در قفسه سینه بسیار شایع است.
  • یکی از علائمی که به تشخیص این دو بیماری کمک می‌کند درجه تب است. در بیماری کرونا تب به بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و امکان افزایش آن وجود دارد. در حالی که در آنفولانزا تب به ندرت به بالای ۳۸ درجه می‌رسد.
  • در بیماران کرونایی از دست دادن حواس چشایی و بویایی یک عارضه شایع است اما در آنفولانزا این علامت وجود ندارد.
  • در بیماری کرونا ما علائم دیگری از قبیل آبی شدن صورت، لب‌ها و ناخن‌ها را داریم. در حالی که این علائم در بیماری آنفولانزا وجود ندارند.
  • آبریزش و گرفتگی بینی یکی از علائمی است که بیشتر در بیماری آنفولانزا دیده می‌شود.
  • عطسه در بیماری کرونا و آنفولانزا وجود ندارد و این علامت نشان دهنده آلرژی است.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 21 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.