برنامه غذایی و تمرینی لاغری سریع در سه روز + رژیم لاغری سریع

برنامه غذایی و تمرینی لاغری سریع در سه روز + رژیم لاغری سریع

لاغری در سه روز وقتی صحبت از لاغری می‌شود، بیشتر افراد دوست دارند به سرعت به نتیجه برسند، به‌خصوص در قسمت‌هایی چون شکم …

قرص سیتریزین چیست؟ | دوز مصرفی و کاربرد سیتریزین را بشناسید

قرص سیتریزین چیست؟ | دوز مصرفی و کاربرد سیتریزین را بشناسید

قرص سیتریزین چیست؟ “قرص سیتریزین چیست؟” این سوالی است که بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی ممکن است بپرسند. قرص سیتریزین یک داروی …

سادیسم جنسی چیست؟ | بهترین راه تشخیص و درمان آن را بشناسید

سادیسم جنسی چیست؟ | بهترین راه تشخیص و درمان آن را بشناسید

سادیسم جنسی چیست؟ “سادیسم جنسی چیست؟” سادیسم جنسی یکی از انواع اختلالات جنسی است که در آن فرد از ایجاد درد یا ناراحتی …

 شیر مادر

"

اینکه فواید شیر مادر بسیار زیاد است قطعاً بر کسی پوشیده نیست. مصرف این ماده برای بچه‌ها دارای خواص بیشماری است و از مهم‌ترین آن جلوگیری از عفونت‌های رایج در کودکان است. اولین غذای نوزادان همین شیر پرخاصیت است. پس تا جایی که امکان دارد باید نوزادان از آن تغذیه کنند. غذای کامل شیر مادر تا دو سالگی برای نوزادان اجبار است. دلیل آن وجود خواص و سلامت جسمی و عاطفی نوزادان است. در ادامه به آن برای نوزادان و مصرف آن به لحاظ جسمی و روانی خواهیم پرداخت.

 شیر خشک برای نوزاد بهتر است یا شیر مادر؟ خواص شیر مادر

فواید شیر مادر برای نوزادان

🟨چرا تغذیه از شیر مادر برای کودکان بسیار مهم است؟ از فواید این ماده می‌توان به وجود ماده‌ایمونوگلوبین که ماده‌ای ایمنی است اشاره کرد. وجود این ماده و خوردن آن توسط نوزاد به طرز قابل توجهی نوزاد را از اسهال و استفراغ‌های رایج در نوزاد مصون می‌کند.

🟨ورود این ماده ‌ایمنی به بدن نوزاد اولین واکسن نوزاد نیز محسوب می‌شود. ماده ‌ایمونوگلوبین به روده‌های نوزاد چسبیده و مانع از بروز نارسایی‌ها و بیماری‌ها در بدن نوزاد می‌شود. این ماده در شیر  در روزهای اولیه وجود دارد. به همین دلیل است که به مادران تأکید می‌شود که حتماً از ندادن آن در روزهای اولیه به نوزاد پرهیز کنند. زیرا در صورت عدم ورود این ماده به بدن نوزاد موجب بروز زردی، اسهال و استفراغ در آن‌ها نی شود.

اهمیت شیر مادر برای کودک

مصرف شیر مادر برای نوزادان دارای اهمیت بیشمار است. به همین جهت توصیه پزشکان و متخصصین همیشه مصرف آن برای نوزادان است. از فواید این ماده پر خاصیت  می توان به درجه حرارت مناسب و ملایم آن اشاره کرد. همچنین عاری بودن آن از هر نوع آلودگی خطر ابتلا به آسم و آلرژی را در کودکان تا درصد قابل توجهی کاهش می‌دهد. به همین جهت این ماده  کامل‌ترین غذا برای نوزادان است. مصرف آن برای سلامت نوزادان بسیار ضروری است.

شیر مادر یا شیر خشک؟

🟪مسلماً فواید شیر دهی مادر به نوزاد بیشمار است و در صورت امکان بایستی مادر این نعمت را از نوزاد خود دریغ نکند. خب در مواردی امکان مصرف آن برای نوزاد وجود ندارد. بنابراین استفاده از شیر خشک بلامانع است. اما بدیهی است که شیر خشک در مقایسه با شیر مادر نخواهد بود. تمامی خواص موجود در شیر مادر در شیر خشک وجود ندارند.

🟪هر زمان نوزاد گرسنه باشد و به شیر نیاز داشته باشد شیر مادر آماده و بدون دردسرهای درست کردن است. اما شیر خشک نیاز به جوشاندن آب، ولرم کردن آن و شیک شیر با آب و البته استریل کردن شیشه شیر دارد. این در حالی است که امکان آلوده بودن آن بسیار زیاد است. در فاصله آماده کردن آن کودک بی تاب خواهد بود. نوع مصنوعی و خشک این ماده، مواد زاید و پلاستیکی و زباله‌های تجزیه‌ناپذیر قطعاً از دوستداران محیط زیست نیستند. اما شیر مادر بدون تولید هیچ زباله‌ای است.

دلایل مفید بودن آن برای کودک

شیر هر نوزاد با توجه به ساختار بدن نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است. به همین دلیل مادران از شیر دادن به نوزادان دیگر منع می‌شوند. زیرا ممکن است با بدن و معده نوزاد ناسازگار باشد. این ویژگی مختص به این غذای نوزاد است و در شیر خشک هیچ‌کدام از این ویژگی‌های ذکر شده موجود نیست. تولید مصنوعی آن  فرمولاسیون مشخصی دارد که برای همه نوزادان یکسان است. اما ماده که در سینه های مادر جاری است با توجه به جسم و ژنتیک نوزاد در سینه مادر تولید می‌شود. حتی این ماده که در سینه های مادر جاری است با توجه به نیاز نوزاد روز به روز کامل‌تر می‌شود که از فواید آن محسوب می‌شود. این ماده در روزهای اول آغوز نام دارد که با توجه به معده کوچک نوزاد و حساسیت وی آبکی است. رفته رفته با رشد جسمی کودک این ماده در سینه های مادر نیز چرب‌تر و پر انرژی تر و کامل‌تر می‌شود.

سلامت عاطفی نوزاد با شیر مادر

مصرف شیر مادر به لحاظ روانی و عاطفی برای کودک و خود مادر از نظر روانشناسان نیز بسیار مهم و مؤثر است. نوزادان با مصرف این ماده از سینه های مادر خود، آرام و احساس امنیت بیشتری می‌کنند. نوزاد بو و صدای مادر را می‌شناسد و وقتی که به سینه مادر می‌چسبد احساس آرامش و امنیت می‌کند. این احساس بر روح و روان او حتی در بزرگسالی نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین برای افزایش سلامت روانی و عاطفی کودک مصرف آن لازم و ضروری است.

دلایل مصرف شیر خشک

از فواید شیر مادر هر چه گفته شود کم است. اما خب گاهی نوزاد به دلیل وجود مشکلاتی به ناچار باید از شیر خشک برای سیر کردن او استفاده کرد. رفلکس یکی از عارضه رایج میان نوزادان است. گاهی پزشکان متخصص برای رفع این مشکل مصرف شیر خشک در کنار مصرف این ماده را برای نوزاد تجویز می‌کنند. کم بودن این ماده به دلیل نبود تغذیه مادر و یا مصرف برخی از داروهای لازم توسط مادر به ناچار بایستی از شیر خشک برای کودک استفاده کرد. در این صورت نیز تجویز شیر خشک نیز بر عهده پزشک متخصص می‌باشد.

سؤالات متداول

ماده‌ ایمونوگلوبین موجود در شیر مادر چه فایده‌ای برای نوزاد دارد؟

ماده‌ ایمونوگلوبین موجود در این شیر موجب کاهش بیماری‌های عفونی در نوزاد خواهد شد.

 از فواید این غذای نوزاد کدام است؟

وجود ماده ‌ایمونوگلوبین، حرارت مناسب، عدم تولید مواد زاید، ضد آلرژی و آسم از فواید بیشمار شیر مادر است؟

مصرف شیر خشک چه زمانی مجاز می‌باشد؟

نبود مادر، رفلاکس در مواقعی، کافی نبودن این ماده و … مواردی است که در صورت وجود این موارد مصرف شیر خشک برای نوزادان مجاز می‌باشد و تجویز آن بایستی توسط پزشک متخصص تجویز شود.

از مهم‌ترین فواید شیر  می‌توان به ساختار اختصاصی آن برای نوزاد خود عنوان کرد. جالب و قابل تأمل است که هر نوزاد با توجه به شرایط نارس بودن و یا ویژگی ساختار بدنی او این ماده نیز تشکیل می‌شود. فواید این ماده بیشمار است به همین دلیل است که همواره پزشکان متخصص و در اسلام تیز خوراندن آن به نوزاد توصیه شده است.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 2 شهریور 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.