بیماری اسکیزوفرنی چیست؟ | نشانه و علائم و راه های درمان آن را بشناسید.

بیماری اسکیزوفرنی چیست؟ | نشانه و علائم و راه های درمان آن را بشناسید.

اسکیزوفرنی چیست؟ اسکیزوفرنی چیست؟ این بیماری روانی، که گاهی اوقات ترس و بیماری را در دل افراد ایجاد می‌کند، با نوسانات شدید در …

زونا چیست؟ | راه های درمان و علائم بیماری زونا را بشناسید

زونا چیست؟ | راه های درمان و علائم بیماری زونا را بشناسید

زونا چیست؟ “زونا چیست؟” بیماری زونا یا شینگلز، یک اختلال پوستی است که ناشی از ویروس واریسلا-زوستر است. این ویروس همان عامل بیماری …

تصاویر مدل لباس مجلسی زنانه؛ این مدل ها مخصوص عروسی و مجالس خاصه

تصاویر مدل لباس مجلسی زنانه؛ این مدل ها مخصوص عروسی و مجالس خاصه

مدل لباس مجلسی زنانه انتخاب مدل لباس مجلسی زنانه برای شرکت در مهمانی‌ها و مجالس مختلف می‌تواند تا حد زیادی تأثیرگذار باشد. اینکه …

خوراکی‌های انرژی‌زا

خوراکی های انرژی زا برای درس خواندن خوراکی های انرژی زا برای ورزشکاران انرژی زا های قوی خوراکی های انرژی زا نی نی سایت قویترین انرژی زا ادویه های انرژی زا غذای انرژی زا در جدول بهترین انرژی زا برای بدن

دیگر وقت آن رسیده است تا برای وقت‌هایی از روز که دچار کاهش انرژی شده‌اید چاره‌ای بیندیشید. خوراکی‌های انرژی‌زا برای رفع خستگی سریع شما مؤثر هستند. اگر صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید احساس خستگی می‌کنید و یا انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره را ندارید باید تغییراتی را در رژیم غذایی خود اعمال کنید تا با افزایش انرژی، استقامت بدن شما هم افزایش پیدا کند.

انواع خوراکی‌های انرژی‌زا کدامند؟

بسیاری از افراد به هنگام خستگی و نداشتن انرژی به دنبال خوراکی‌های انرژی‌زای مضر مانند کافئین، شکر، شیرینی و … می‌روند. این مواد خوراکی برای کوتاه مدت سطح انرژی را افزایش می‌دهند اما این انرژی به سرعت تخلیه می‌شود. برای تقویت انرژی بهتر است سراغ خوراکی‌هایی از قبیل موز، آووکادو، غلات سبوس‌دار، ماست، آجیل، مخلوط میوه‌ها، مغزها، لوبیا، سبزیجات تیره رنگ، شکلات تیره، ذرت، آب و … بروید. خوردن یکی از این خوراکی‌ها باعث می‌شود تا فوراً انرژی از دسته رفته شما جبران شود.

میوه‌های در لیست خوراکی‌های انرژی‌زا قرار دارند

در بین خوراکی‌های انرژی‌زا، میوه‌های متنوعی وجود دارند که دارای ترکیبات مؤثری برای تقویت انرژی بدن هستند.

موز یکی از بهترین خوراکی‌های انرژی‌زا

خوردن یک عدد موز در حین ورزش کردن مثلاً طی دوچرخه سواری یا بدن‌سازی باعث افزایش استقامت و آستانه تحمل درد حین ورزش می‌شود. موز سرشار از منیزیم است و به سوخت و ساز بدن کمک شایانی می‌کند.

انار

برای داشتن استخوان‌های سالم، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامت قلبی و عروقی انار مصرف کنید این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای افزایش عملکرد و استقامت بدن یک میان وعده‌ عالی به حساب می‌آید.

آووکادو

این خوراکی برای صبحانه همراه با تخم مرغ بمب انرژی است. آووکادو دارای ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و مواد معدنی است که برای تأمین انرژی بدن گزینه‌ای مناسب است.

سیب

پلی فنول موجود در سیب باعث تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با التهاب و حفظ انرژی برای مدت طولانی می‌شود. این میوه دارای کالری، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آهن است. در گوشت سیب، فیبر محلول وجود دارد که باعث احساس سیری و افزایش انرژی می‌شود.

توت فرنگی

قند توت فرنگی بالاست و یک گزینه‌ عالی برای افزایش سطح انرژی در فصل تابستان است. ویتامین C موجود در این میوه باعث کاهش خستگی و افزایش استقامت بدن می‌شود.

انگور قرمز

انگور قرمز دارای ویتامین C، ویتامین K است که در تقویت سیستم ایمنی و استحکام استخوان‌ها مؤثر است. انگور عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

میوه خشک

اگر می‌خواهید یک خوراکی برای دریافت انرژی فوری بخورید میوه خشک بهترین گزینه است. این میوه‌ها دارای آنتی اکسیدان، مواد معدنی، ویتامین‌ها و قند هستند که برای مدت طولانی انرژی بدن را حفظ می‌کنند.

مغزها در لیست خوراکی‌های انرژی‌زا هستند

در بین خوراکی‌های انرژی‌زا مغزها بیشتر در بین عموم رایج هستند. اگر یک مشت از مغزها بخورید به راحتی ترکیبات بیواکتیو، پروتئین و اسیدهای چرب چند غیراشباع و اسیدهای چرب امگا ۳ دریافت می‌کنید. بهترین مغزها، گردو و بادام هستند که برای افزایش استقامت بدن یک میان وعده سالم محسوب می‌شوند.

چربی‌های سالم مغزها هیچ گونه خطری برای سلامت ندارد و برای سیستم قلبی و عروقی هم مفید هستند.

می توان از غذاهای حیوانی به عنوان خوراکی‌های انرژی‌زا  استفاده کرد؟

بعد از میوه‌های نوبت به خوراکی‌های انرژی‌زا حیوانی است. در این دسته هم غذاهای حیوانی و هم فرآورده‌های حیوانی قرار داده شده است.

ماهی‌های چرب/ خوراکی‌های انرژی‌زا

برای دریافت انرژی پایدار در طول شبانه روز ماهی مصرف کنید. ماهی سرشار از پروتئین و ویتامین‌های گروه B و اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ باعث کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغز می‌شود و خستگی را کاهش می‌دهد.

جگر گاو

جگر دارای ویتامین B-12 است که نقش مؤثری در حفظ انرژی بدن دارد. به طور کلی گوشت گاو سرشار از این ویتامین است اما در جگر مقادیر آن بیشتر است.

ماست

ماست دارای چربی، کربوهیدرات ساده و پروتئین است که همگی در تأمین انرژی مؤثر هستند.

تخم مرغ/ خوراکی‌های انرژی‌زا

تخم مرغ آب پز انواع ویتامین‌ها، پروتئین و مواد مغذی لازم برای تأمین انرژی را به بدن منتقل می‌کند. مصرف تخم مرغ باعث سیری طولانی مدت می‌شود و یک وعده غذایی کامل و سالم است.

نوشیدنی های سالم انرژی‌زا/ خوراکی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم در دسته خوراکی‌های انرژی‌زا قرار دارند. مصرف مایعات می‌تواند انرژی شما تأمین کند و خستگی و بیحالی را از شما دور کند. آب و قهوه دو نوشیدنی انرژی‌زا و پرطرفدار هستند که با خوردن آن‌ها شما سرحال و پر انرژی می‌شوید.

آب

تمام سلول‌های بدن برای بهبود عملکرد خود به آب نیاز دارند یعنی به هیچ وجه نمی‌توان این نوشیدنی را برای حتی نیم روز هم ترک کرد. بدن شما به راحتی با نوشیدن آب سرحال و پر انرژی می‌شود.

قهوه

در قهوه مقادیر زیادی کافئین وجود دارد که باعث هوشیاری بیشتر بدن، بهره وری بیشتر و افزایش سطح انرژی می‌شود. در قهوه آنتی اکسیدان پلی فنول وجود دارد که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در سلول‌ها می‌شود و عملکرد بدن بهبود پیدا می‌کند.

اهمیت حبوبات به عنوان یکی از خوراکی‌های انرژی‌زا

حبوبات یکی از بهترین خوراکی‌های انرژی‌زا است که در سبد خوراکی بیشتر خانواده نقش پر رنگی دارد.

سویا/ خوراکی‌های انرژی‌زا

سویا با داشتن طیف گسترده‌ای از اسیدهای آمینه، پتاسیم و منیزیم و پروتئین می‌تواند احساس خستگی را از بدن دور کند و انرژی از دست رفته جبران شود.

عدس

عدس دارای فیبر و پروتئین است و چون قیمت چندان زیادی هم ندارد در نتیجه از مصرف بالایی برخوردار است. فیبر موجود در عدس باعث احساس سیری طولانی مدت و حفظ انرژی بدن می‌شود.

کره بادام زمینی

این خوراکی هم سرشار از چربی، فیبر و پروتئین است و مصرف آن به سیری طولانی مدت و افزایش انرژی بدن منجر می‌شود.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای به دلیل داشتن پوسته سرشار از فیبر است و هضم کندی دارد در نتیجه به پایداری انرژی کمک می‌کند.

سزیجات به عنوان کاربردین ترین خوراکی‌های انرژی‌زا

برخی از سبزیجات در دسته‌ خوراکی‌های انرژی‌زا قرار دارند. سیب زمینی شیرین، چغندر و سبزیجات برگ تیره می‌توانند برای یک شبانه روز انرژی شما را تأمین کنند.

سیب زمینی شیرین

کربوهیدرات و فیبر بالا در سیب شیرین برای ساعت های طولانی انرژی شما را تأمین می‌کند.

چغندر

چغندر سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و به افزایش سطح انرژی بدن و بهبود گردش خون کمک می‌کند. چغندر به سه شیوه‌ خشک شده، پخته شده یا حتی آب چغندر به عنوان میان وعده مصرف می‌شود.

سبزیجات تیره برگ

اسفناج، کلم‌پیچ و سبزی‌های کولارد جزء سبزیجات برگ تیره هستند که سرشار از مواد مغذی متراکم، پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها و … هستند. وجود این ترکیبات نقش مهمی در افزایش سطح انرژی دارد.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 22 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پرس‌فا و لینک مستقیم بلا مانع است.